Seara de operă: Pescuitorii de perle, live de la MET

Ceea ce urmează să ascultați, sâmbătă, 16 ianuarie, de la ora 20.00, în transmisiune directă de la Metropolitan Opera House din New York, este opera «Pescuitorii de perle » de Georges Bizet - readusă după aproape un secol de uitare pe celebra scenă new-yorkeză - în concepția regizorală a argentinienei Penny Woolcock și cea muzicală a maestrului italian Gianandrea Noseda.

« Pescuitorii de perle », una dintre cele 7 noi producții ale actualei stagiuni, a cărei premieră a avut loc în ultima seară a anului 2015, un spectacol revigorant și pitoresc, care mărește parcă spațiul poveștilor de operă la nivelul planetei și care-i reunește în aceeași distribuție pe trei dintre cei mai respectați artiști de la MET: soprana germană Diana Damrau (44 de ani), tenorul american Matthew Polenzani (47 de ani) și baritonul polonez Mariusz Kwiecien (43 de ani).

Diana Damrau și șiragul ei de… « perle »

Soprana germană Diana Damrau - descoperită la 14 ani și formată apoi de soprana română Carmen Hanganu la Musikhochschule din Würzburg - este o artistă care a înșirat în cariera ei, cu răbdare și pasiune, debut după debut, rol după rol, recunoașteri și onoruri - ea este: Bayerischer Kammersängerin din 2007, Best Female Singer pe anul 2014, deținătoare de Premii ECHO - succes după succes...

Anul trecut a sărbătorit 20 de ani de carieră, cântând "Lucia" la Opera de Stat din Munchen și Teatrul "Scala" din Milano, "Manon" la MET, "Contesa" în studioul de înregistrări al casei de discuri Deutsche Grammophon, precum și la Theater an der Wien, pentru întâia oară, rolul "Leila" din opera "Pescuitorii de perle". Debutul și l-a făcut ca membră a Operei din Mannheim cu "Regina Nopții", ca destoinică soprană de coloratură, iar lansarea efectivă pe orbita marilor scene a avut loc pe 7 decembrie 2004, cu spectacolul de deschiderea stagiunii Teatrului "Scala" din Milano, cu opera "L'Europa riconosciuta" de Salieri.

La MET, a debutat în urmă cu ...10 ani; și a înșirat de atunci în memoria publicului new yorkez - și a lumii întregi prin Stagiunea MET-ului de transmisiuni directe - "roluri-perle" ca: Rosina, Konstanze, Gilda (în noua producție a operei "Rigoletto"), Marie, Adele (în noua producție a operei "Contele Ory") sau Adina, în care am ascultat-o și noi; iar sâmbătă, va adăuga acestui șirag rolul Leila din noua producție a operei "Pescuitorii de perle".

Diana Damrau se distinge printr-o agilitate vocală plină de strălucire, un sunet radiant și o prezență scenică extrem de carismatică - a scris cotidianul "New York Times" după spectacolul ei din 31 decembrie, în timp ce, propria-mi memorie îmi reamintește o "Leila" cu acut luminos și încă foarte sigur (orice sunet ar fi avut de intonat), cu pianissime superbe și linii melodice pline de culoare - în interpretarea Dianei Damrau de la Theater an der Wien. (Trebuie să recunosc că parcă totuși, încă n-o egalase, în rafinament, pe Ileana Cotrubaș , dar poate, sâmbătă, cine știe?)

"Come autre fois", Romanța lui Nadir, duetul "Au Fond du Temple Saint" ...ce altă muzică poate fi mai fermecătoare?

Doar câteva cuvinte, acum, despre opera lui Bizet:

Compusă în 1863, pe când Bizet abia de împlinise 24 de ani, opera "Pescuitorii de perle" nu are nicidecum nesiguranța sau stângăciile de scriitură componistică proprii unei lucrări "de tinerețe": asta, dacă vă întrebați de ce nu se bucură de popularitatea lui "Carmen".

Ar fi trebuit să fie o opera comique - cu dialoguri vorbite deci - dar, în ultima clipă, Bizet i-a orchestrat recitativele transformând-o într-una dintre cele mai înnoitoare partituri de gen. Desigur, criticii aveau să nu fie chiar amabili cu această ieșire din tipare, și nici cu libretiștii Eugene Cormon și Michel Carre, pe care i-au acuzat că pentru această operă, ar fi realizat doar o pastișă a altor povești. Un fapt a rămas însă de necontestat - și atunci, și azi: frumusețea muzicii ei: frumusețea corurilor- teribil de inspirate, efectul extraordinar de evocativ al orchestrației, splendoarea liniilor melodice - mai ales ale momentelor vocale (ariile și duetele personajelor principale), construcția armonică a operei, plină de mister: motive, ele însele, suficiente, pentru o Seară de operă - de excepție ...

Luminița Arvunescu