LIVE: Patricia Kopatchinskaja, solistă a Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Praga
Luni 13 februarie - la Praga, un program menit să omagieze personalitatea componistică a lui Gyorgy Ligeti, de la a cărui naștere se va împlini un secol în luna mai. Solista serii, înflăcărata violonistă Patricia Kopatchinskaja, traversează în aceste zile Europa interpretând Concertul pentru vioară al creatorului care a venit pe lume la Târnăveni, a ajuns la Cluj în anii copilăriei, unde a și apoi primii doi ani la Conservator, continuând la Budapesta. Ligeti - muzicianul care a părăsit Ungaria după evenimentele din 1956, alegând Austria dar care a lucrat mult și s-a afirmat ca un reprezentant proeminent al avantgardei în Germania, unde au avut loc și multe dintre primele audiții, unde a și predate în diferite centre culturale importante.
In aceste zile de februarie numele lui Ligeti apare pe foarte multe afișe simfonice: la Filarmonica din Berlin, la Mainz, la Torino, la Helsinki, Budapesta sau la Zurich, în recitaluri camerale, dar și la operă (Volksoper din Viena anuntând premiera unui spectacol de balet, al cărui support musical este realizat din alăturarea a două pagini cunoscute de Ligeti, prefațate de un celebru opus de Johann Sebastian Bach și urmate de o partitură de Bohuslav Martinu). Așadar, o succintă survolare a peisajului vieții musicale din acest miez de februarie uimește prin frecventa includere a creației lui Ligeti în manifestări diverse, foarte numeroase. Poate tocmai prin varietatea formelor expresive la care a apelat compozitorul de-a lungul deceniilor sale de activitate (în care a fost preocupat și de muzica electronică dar și de scriitura mai mult sau mai puțin "tradițională") Ligeti atrage și acum…
Programul de la Praga aduce în atenție două ipostaze puternic contrastante ale evoluției componistice a lui Gyorgy Ligeti, despărțite în timp de 4 decenii: inspirația de sorginte folclorică a Concertului românesc din 1951(amintind uneori de maniera Rapsodiilor enesciene) urmată apoi de modernitatea evidentă a Concertului pentru vioară, a cărui variantă finală datează din 1992. Inițial, sub bagheta dirijorului său principal Petr Popelka, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Praga anunțase și un al treilea opus (Lontano, din 1967-68) dar - pentru că cel care și-a început activitatea la conducerea acestui colectiv din această toamnă s-a îmbolnăvit - concertul a fost preluat "din mers"de Valentin Uryupin, care a optat pentru o "culoare" romantică în partea a doua a programului, alegând Simfonia a IV-a în re minor de Robert Schumann în locul celei de a treia lucrări de Ligeti și Suitei din baletul "Mandarinul miraculous" de Bela Bartok.
Absolvent al Conservatorului din Moscova la clarinet (în 2009), Valentin Uryupin a terminat trei ani mai târziu și studiile de dirijat la clasa lui Gennady Rozhdestvensky, perfecționându-se și la cursurile de măiestrie ale lui Kurt Masur. Este câștigătorul competițiilor internaționale de dirijat ce poartă numele lui Sir Georg Solti (în 2017) și Gustav Mahler (în 2016), acumulând și numeroase alte distincții, activând și în domeniul operei și în repertoriul simfonic. Cartea sa de vizită menționează și colaborări cu ansambluri românești (printre care și Orchestra Națională Radio sau Filarmonica din Cluj) iar în calendarul concertelor sale din februarie figurează și un popas la Timișoara.
Luni 13 februarie, de la 20,30 Scena europeana propune un program special, cu apreciata violonistă Patricia Kopatchinskaja în două apariții strălucitoare, căci după concertul din Cehia transmis în direct în această Zi Internațională a Radio-ului, o puteți asculta cu înregistrarea recitalului susținut alături de Fazil Say la Roma, în prezentarea Laurei Ana Mânzat.