LIVE de la Festivalul de la Salzburg: Il Trittico de Giacomo Puccini
Trei dintre titlurile semnate de Giacomo Puccini pe care nu le găsim prea des pe afișele teatrelor lirice; cele trei opere într-un singur act, reunite de Puccini în al său Il Trittico pentru a fi prezentate la New York în 1918. Iată o propunere extrem de interesantă a ediției 2022 a Festivalului de la Salzburg, a cărei premieră v-o oferă Radio România Muzical în transmisiune directă în 29 iulie, de la marea sală a celebrei manifestări ce a adus pe afiș decenii de-a rândul marile personalități ale vieții muzicale și teatrale ale întregii lumi.
S-a vorbit adesea despre identitatea expresivă, tematică și chiar stilistică atât de clară a fiecăreia dintre cele trei componente: "Gianni Schicchi", "Il Tabarro" și "Suor Angelica"; cele trei lucrări pucciniene vor avea la Sazburg nu numai nota de unitate a profesionalismului interpretativ datorată echipei care a pus în scenă spectacolul, ansamblurilor Operei de Stat din Viena și Orchestrei Filarmonicii vieneze sub conducerea dirijorală a lui Franz Welser-Most ci și o constantă a distribuției vocale prin anunțata apariție a sopranei Asmik Grigorian în rolul feminin principal al fiecăreia dintre cele trei opera într-un act.
Puccini - creatorul eroinelor care își dăruiesc total dragostei lor nu numai inima ci și viața, care trăiesc la incandescență sentimentele lor…
Când se rostește numele lui Giacomo Puccini, de cele mai multe ori ne gândim parcă imediat la titlurile unora dintre operele sale: Tosca, La Boeme, Madamma Buterfly și, probabil - nu în ultimul rând, la neterminata Turandot… Sunt titluri care aduc și astăzi săli pline, partituri ale căror arii se aud fredonate în locuri diverse, ispitind nu numai cântăreții ci și pe toți iubitorii operei…
Puccini - reprezentant al "verismului", personajul cu o biografie demnă de un romantic, a cărui efigie o descoperi și în poezia și pitorescul localității sale natale Lucca (în apropiere de Pisa) dar parcă mai pregnant la Torre del Lago, unde - pe malul lacului - compozitorul a avut o reședință, într-o ambianță a spațiului deschis, cu perspectivă spre munte, dar și spre mare… Ințelegi parcă mai bine acolo filonul liniilor melodice ample, cuceritoare prin simplitatea lor, neîngrădite în curgerea lor firească…
După succesul cu "La fanciula del west" - în decembrie 1910, la New York, sub bagheta lui Toscanini - mulți dintre cei care au analizat viața și opera lui Puccini consideră că drumul muzicianului a trecut aici de etapa de deplină maturitate a creației sale. Tot la New York a răsunat și Tripticul în 1918, după primirea destul de puțin entuziastă de care avusese parte opera "La rondine" la Monte Carlo, cu un an înainte.
Interesant de urmărit, așadar, în 29 iulie, de la ora 19, alte ipostaze ale harului muzical puccinian; trei fațete pe care vă invit să le descoperim împreună în această nouă prezentare oferită în cadrul Festivalului de la Salzburg, ediția 2022.