Compozitorul și dirijorul Sabin Păutza - aniversare 75
Plin de idei și planuri Sabin Păutza nu-și arată vârsta, privește cu optimism înainte, doar marile reușite adunate în experiența sa de-o viață pot indica faptul că trece pragul de 75 de ani. Ceea ce-l deosebește de ceilalți confrați este succesul internațional pur și simplu, pasăre rară la noi, chiar dacă trăim în plină globalizare, cu ușile larg deschise.
Indiferent de stilurile pe care le-a traversat (de la neofolclorism, dodecafonism, la jazz, pop și post-modernism) compozitorul Sabin Păutza a știut să-și impună glasul său autentic, lucrările lui fiind premiate atât în România cât și în America, prețuite deopotrivă de interpreți și public. Ca dirijor a cutreierat lumea în lung și-n lat, fiind cap de afiș în concerte de la Carnegie Halldin New York, Santa Cecilia din Roma, Fr. Chopindin Varșovia sau Philharmonic Halldin Sydney.
La 22 de ani, după absolvirea Conservatorului din București, este chemat de rectorul Conservatorului din Iași să predea armonia. Și în această ipostază nu a mers pe căi bătătorite, folosind în lecțiile sale exemple din repertoriul formațiilor Beatles și Rolling Stones sau Jimi Hendrix. Iubit nu a fost doar de studenții săi, ci și de membrii Orchestrei Simfonice din Plainfield - New Jersey, unde a fost director muzical și dirijor principal vreme de peste 20 de ani. Puțini șefi de orchestră se despart de ansamblul lor în condiții atât de frumoase; la pensionare (2008), au creat special pentru Sabin Păutza postul de dirijor emerit, care figurează și astăzi în pliantele orchestrei. În anii `90 dirija în America mai multă muzică românească decât se putea auzi în stagiunile noastre, invitând acolo mari interpreți români.
Un microfon (de la Securitate) găsit în bucătăria sa a fost picătura care a umplut paharul, ca și frustrarea de a nu putea pleca peste granițe când i se cânta vreo lucrare sau de a realiza turnee cu Corul Animosi - un fel de copil al Corului Madrigal, fondat la Iași în 1967 de tânărul profesor. Ca prin minune primește în 1984 o bursă în America și la un an după cererea azilului politic dirijează la Carnegie Hall Orchestra Simfonică a Universității din New York, în program figurând și propria lucrare Haiku.
Noroc? Cu siguranță că Sabin Păutza a avut multe șanse în viață, dar și o minte limpede și o cultură bogată, precisă, șlefuită în ani de de studiu, ca și prin cursurile de perfecționare (1970) de la Accademia Chigiana din Siena, Italia, urmate cu Franco Donatoni, Franco Ferrara și Bruno Maderna.
Dacă în tinerețe, încă de pe băncile conservatorului bucureștean, Sabin Păutza orchestra melodii de muzică ușoară sub supravegherea colegului său mai mare Richard Oshanitski, în perioada americană Leonard Bernstein i-a încredințat muzici de revistă pentru a putea fi interpretate în sălile de concert. De curând am aflat că a orchestrat opera Strigoii de George Enescu,pe care dirijorul Gabriel Bebeșelea a înregistrat-o cu Rundfunk Sinfonieorchester la Berlin, în decembrie 2017.
Ce fel de surprize ne pregătește Sabin Păutza, stabilit acum la Reșița în casa bunicilor, "cu mobilier făcut numai de mine"? Asta vom vedea. Maestrului îi dorim "La mulți ani, cu sănătate!", iar pe dumneavoastră, dragi ascultători, vă aștept joi, 8 februarie, de la ora 13.10 la o ediție specială a Polifoniilor, dedicată exclusiv compozitorului și dirijorului Sabin Păutza.
În opera sa de autor se regăsec multe lucrări premiate: Premiul George Enescual Academiei Române pentru Ofranda Copiilor Lumii, Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru Cvartetul de Coarde Nr. 3, Marele Premiu al Televiziunii Române, pentru piesa de muzică ușoară Un Brad Bătrânpe versurile lui Nicolae Iorga, Premiul Internațional de Compoziție din Salt Lake City, Utah pentru Cinci piese pentru orchestrăși Marele Premiu Dr. Martin Luther King Jr. pentru lucrarea Chimes.
Acum la rândul său acordă premii. La Reșița a fondat Festivalul Internațional "Sabin Păutza" care în acest an ajunge la a V-a ediție (16-20 mai) ce cuprinde și concursuri de interpretare pianistică și compoziție.