La Wally - o operă feministă - în transmisiune directă de la München
Orchestra Radiodifuziunii din München sărbătorește, în 1 aprilie 2022, 70 de ani de existență, moment marcat printr-un concert aniversar ce are loc duminică, 3 aprilie, la Prinzregententheater din localitatea bavareză. Publicul din sală, dar și noi, ascultătorii, prin intermediul Uniunii Europene de Radio, vom putea urmări opera "La Wally" a lui Alfredo Catalani, în versiune de concert.
La pupitrul dirijoral se va afla, cu acest prilej, britanicul Graeme Jenkins, care îl înlocuiește pe Ivan Repučiæ, retras din motive de sănătate (el este cel care plănuise această seară muzicală). În rolul titular o vom asculta pe soprana Carmen Giannattasio.
Orchestra bavareză are un repertoriu extrem de bogat și divers, în care opera a jucat, mai ales începând din anul 1972, un rol major. Instrumentiștii germani au cântat împreună cu staruri ale operei - ca Lucia Popp, Anna Moffo, Mirella Freni, Nicolai Ghiaurov și Piero Cappuccilli, șefii de orchestră propunând în versiuni de concert atât opere faimoase, cât și titluri mai puțin cunoscute publicului larg.
Opera lui Catalani, de exemplu, este foarte rar montată în zilele noastre, deși una dintre ariile eroinei, "Ebben, ne andrò lontana", a devenit, încă de pe vremea Mariei Callas și a Renatei Tebaldi, parte din repertoriul de concert al sopranelor din întreaga lume. Partitura a fost foarte apreciată de muzicieni ca Gustav Mahler, care recunoscuse ca valoroase și alte opere ale lui Catalani, și care se referea la "La Wally" ca la una dintre cele mai bune opere italiene. Foarte iubită a fost "La Wally" și de Arturo Toscanini, unul dintre prietenii apropiați ai compozitorului; șeful de orchestră chiar și-a botezat prima fiică Wally. Tot Toscanini a fost cel care a dirijat, în 1909, creația lui Catalani în premiera de la teatrul Metropolitan din New York.
Această operă a lui Catalani a avut ca sursă de inspirație romanul de succes al lui Wilhelmine von Hillern, "Die Geier-Wally", și a avut prima audiție la teatrul La Scala din Milano în anul 1892, cu Hariclea Darclee în rolul titular. Unul dintre motivele pentru care ea este atât de rar prezentă azi pe afișele teatrelor de operă (mai ales în afara Italiei) este și dificultatea realizării decorurilor, întrucât acțiunea operei se derulează în munți, în Tirol, și se încheie cu o avalanșă. Apoi ar mai fi și lipsa unor arii impresionante atribuite tenorului. Altminteri aș zice că "La Wally" are, dincolo de calitățile muzicale, și pe aceea că face față cu brio standardelor actuale de feminism - eroina este curajoasă, nu cedează presiunilor de a se căsători cu un bărbat pe care nu-l iubește, este independentă chiar înainte de a moșteni averea tatălui ei și nu are nevoie să fie salvată de nici un bărbat - ba, mai mult, ea este cea care își salvează de la moarte iubitul. Din păcate, însă, finalul este unul tragic.
La München această a cincea și ultimă operă compusă de Alfredo Catalani (care avea să se stingă, prematur, chiar în anul premierei) îi reunește pe scenă pe:
Soprana Carmen Giannattasio - Wally
Soprana Mané Galoyan - Walter
Mezzo-soprana Corinna Scheurle - Afra
Tenorul Carlo Ventre - Giuseppe Hagenbach
Baritonul Juan Jesús Rodríguez - Vincenzo Gellner
Basul Ante Jerkunica - Stromminger
Artiștii cântă în compania Corului și a Orchestrei Radiodifuziunii Bavareze. Corul este pregătit de Stellario Fagone. La pupitrul dirijoral se află Graeme Jenkins.
Mă aștept să ascultăm o versiune foarte frumoasă a operei și pentru că interpreta eroinei, soprana Carmen Giannattasio, este unul dintre numele foarte căutate ale momentului. Ea strălucește pe scenele internaționale mai ales în repertoriul italian, putând fi văzută și auzită în roluri ca Tosca, Mimì și Norma.
Vă aștept, deci, duminică, 3 aprilie 2022, de la ora 20.00, la o ediție specială a emisiunii Opera în interpretări de referință.