In transmisiune directă de la Brno, un oratoriu de Franz Xaver Richter 'uitat' mai bine de două secole și jumătate
Transmisiune directă oferită de Scena europeană în 21 martie 2016 (ora 21.00) din cadrul proiectului "Ziua muzicii vechi", devenit o tradiție pentru Uniunea Europeană de Radio: Ansamblul Baroc vocal-instrumental Ceh sub conducerea lui Roman Valek ne aduce în atenție oratoriul "Coborârea de pe cruce a lui Isus Hristos salvatorul nostru" de Franz Xaver Richter, singurul său "oratoriu italian". Libretul abatelui Giovanni Claudio Pasquini a servit ca text pentru creațiile anterioare ale lui Johann Josef Fux (în 1728) și Johann Adolph Hasse. Lucrarea datată în 1748 a răsunat o singură dată, la Mannheim, în Vinerea Mare (după cum menționează sursele istorice); este o primă audiție pentru peisajul muzical ceh, ea fiind interpretată în biserica ce poartă numele Sfântului Ioan din Brno și - categoric - o noutate pentru foarte mulți ascultători.
Franz Xaver Richter
Numele lui Franz Xaver Richter a traversat multe decenii ale istoriei muzicii secolului al XVIII-lea, dar și centre ale vieții artistice de pe diferite meridiane europene. Apare într-o imagine a epocii la o vârstă respectabilă (a trăit aproape 80 de ani) conducând un ansamblu de interpreți folosindu-se de o partitură răsucită...și unii consideră că ar fi fost un prim pas spre utilizarea baghetei! Dar Franz Xaver Richter (născut în zona moravă sau ungară a Imperiului Habsburgic la finalul lui 1709) s-a făcut cunoscut de timpuriu și ca violonist, cântăreț și - mai ales - compozitor.
Chiar dacă nu se știu prea multe despre tinerețea sa, este frecvent citat ca un reprezentant de seamă al Școlii de la Mannheim (o etapă hotărâtoare în definirea coordonatelor clasicismului muzical) chiar dacă predilecția sa pentru scriitura contrapunctică (valorificată mai ales în perioada Barocului) sugera o notă cam prea "conservatoare" față de spiritul inovator al colegilor săi. A petrecut aproape douăzeci de ani la curtea princiară de la Mannheim, începând de prin 1747, după ce avusese câțiva ani angajamente în Bavaria, după ce îi fuseseră tipărite 12 simfonii pentru coarde la Paris.
Era deja un personaj cunoscut, iar creația sa a acumulat treptat o lungă listă de lucrări, cu aproximativ 80 de simfonii, multe concerte instrumentale pentru diferite instrumente (în atenția interpreților păstrându-se prin timp cele pentru flaut, oboi sau trompetă), pagini camerale și o largă reprezentare a genurilor ecleziastice. A fost și firească orientarea spre un asemenea domeniu pentru titularul funcției de Maestru al Capelei faimoasei catedrale din Strasbourg timp de două decenii, Richter ocupându-se și de concertele orchestrei episcopale. Intr-un popas în acest oraș alsacian, Mozart i-a ascultat una dintre misse și i-a scris tatălui despre paginile "încântător" realizate.
Soliștii acestui eveniment muzical ce punctează prin tematica opusului și un moment special - începutul Săptămânii Mari pentru toți cei care vor sărbători Paștele în 27 martie - sunt cântăreți tineri din Cehia, Germania sau Polonia, cu studii aprofundate de interpretare a muzicii din epoci mai vechi, care au acumulat deja cu experiență în acest domeniu. Dirijorul Roman Valek nu este la prima "restituire" a unui opus de Richter, el semnând și prima înregistrare a Recviemului în mi minor al acestui compozitor.