Ernani de Verdi de la Munchen - la Opera în interpretări de referință
Duminica aceasta, 16 iunie 2024, vă aștept la Opera în interpretări de referință cu o nouă imprimare din Stagiunea Euroradio 2023-2024. De data aceasta ascultăm înregistrarea operei Ernani de Giuseppe Verdi, prezentată în versiune de concert în 26 noiembrie 2023 la Prinzregententheater din München. Au cântat atunci câteva dintre cele mai cunoscute voci ale momentului - tenorul Charles Castronovo (artist în rezidență al Orchestrei Radiodifuziunii din München în stagiunea curentă), baritonul George Petean, basul Ildebrando D'Arcangelo și soprana Selene Zanetti. Artiștii lirici au evoluat în compania Corului și a Orchestrei Radiodifuziunii locale, fiind conduși de dirijorul Ivan Repučiæ.
În 1844, la doi ani distanță de succesul care îi adusese faimă lui Verdi - Nabucco pus în scenă la Teatrul La Scala din Milano - venețienii se bucurau de prima operă scrisă de compozitor pentru teatrul La Fenice. Era vorba despre Ernani, bazată pe piesa de teatru omonimă, Hernani, a lui Victor Hugo. Libretul îi aparține lui Francesco Maria Piave, care avea să devină unul dintre colaboratorii apropiați ai lui Verdi, cel împreună cu care compozitorul avea să scrie mai târziu și La Traviata. Piesa de teatru a lui Hugo fusese publicată în anul 1830 și se bucurase de mult succes; povestea o are în centru pe Elvira, curtată de nu mai puțin de trei bărbați - iubitul ei, Ernani, un nobil devenit bandit, tutorele ei, bătrânul și bogatul de Silva, și însuși regele Spaniei, Don Carlo. Din perspectivă muzicală nu avem de-a face, așadar, cu acel clasic cuplu tenor-soprană, căruia i se opune un bariton. Verdi a avut aici ocazia să exploreze calitățile timbrale și expresive ale celor trei tipuri de voci masculine. Personajul tânărului îndrăgostit care suferă, Ernani, este încredințat tenorului; baritonului îi revine rolul lui Don Carlo, care pendulează între tandrețe și violență, între autocompătimire și idealism, în vreme ce basul este bătrânul egoist și nemilos de Silva. Succesul lui Ernani a fost imediat, opera devenind una dintre cele mai iubite creații verdiene - cel puțin până la apariția partiturii cu Il trovatore.
George Petean se dovedește, o dată în plus, o prezență semnificativă în economia serii de operă. Născut la Cluj-Napoca, baritonul a absolvit cursurile Academiei de Muzică "Gheorghe Dima" - secția canto - perfecționându-se cu Vicente Sardinero și Giorgio Zancanaro. A debutat în anul 1997 pe scena Operei din Cluj Napoca cu rolul titluar din opera "Don Giovanni" de W. A. Mozart, abordând pe parcurs roluri precum Malatesta din "Don Pasquale" de G. Donizetti, Silvio din "Paiațe" de R. Leoncavallo, Valentin din "Faust" de Ch. Gounod, Figaro din" Bărbierul din Sevilla" de G. Rossini, Marcello din "Boema" de G. Puccini, Ford din "Falstaff" de G. Verdi. În anul 1999 a obținut marele premiu la Concursul Internațional de canto "Hariclea Darclée" de la Brăila. Debutul său internațional a avut loc în anul 2000, pe scena Operei din Roma în opera "Boema" de G. Puccini, iar în perioada 2002 - 2010 a fost solist permanent al Operei din Hamburg. De-a lungul carierei sale, George Petean a fost invitat să interpreteze, între altele, rolurile: "Bărbierul din Sevilla" la Opera de Stat din Vienna, "Faust" de Ch. Gounod la Opera Metropolitan, "Boema" de G. Puccini la Opera Liceu din Barcelona și Opera Regala Covent Garden din Londra, "Ducele de Alba" de G. Donizetti la Opera din Flandra, "Don Carlo" de G. Verdi la Opera de Stat din Viena, "Traviata" la Opera din Hamburg, Zurich, Opera de Stat din Viena, "Rigoletto" la Opera din Hamburg și Zurich, "Attila" la Theater an der Wien și Scala din Milano, "Lucia di Lammermoor" la Opera din Berlin și Opera din Paris. În perioada imediat următoare baritonul român poate fi văzut și ascultat evoluând în partitura lui Giorgio Germont, în producții cu Traviata puse în scenă de Opera Bavareză de Stat din München.