De luni 13 aprilie, ARPEGGIO este dedicat în întregime creației beethoveniene
Ludwig van Beethoven - cel numit adesea "Titanul de la Bonn"... Compozitorul care pare să fi îmbrațișat întreaga Omenire prin mesajul multor pagini ale sale (așa cum spunea într-un interviu violonista Anne Sophie Mutter)... Creatorul cel mai nonconformist în lumea muzicii (după afirmația lui Daniel Barenboim) dar și autorul unor lucrări de referință ale repertoriului simfonic, cameral, concertant...
Moment de răscruce între două "epoci" ale istoriei muzicii - Clasicism și Romantism, sinteză și deschizător de drumuri, constructor remarcabil de arhitecturi sonore și cel care a descătușat tipare încetățenite, Beethoven rămâne pentru mulți simbolul cutezanței în arta sunetelor.
Incepând de luni 13 aprilie, în fiecare dintre cele 5 ediții Arpeggio ale săptămânii, difuzate de la ora 10 (și în reluate de la ora 17) veți regăsi unul dintre cele 5 concerte pentru pian și orchestră, în interpretarea solistică a unui nume celebru, născut pe meleaguri românești. Pentru primele două concerte am ales versiunile lui Radu Lupu (pianistul semnând și cadenzele de virtuozitate pentru înregistrarea opusului 19, în Si bemol major). Pentru dramaticul do minor, al treilea concert atât de pregnant în desfășurarea sa, vă propun o versiune mai puțin cunoscută, poate, multora: cea solistică a Clarei Haskil - un document sonor din 1959, sub bagheta lui Igor Markevitch. O versiune LIVE din 1996 a regretatei Mihaelei Ursuleasa, evoluând în compania dirijorului Horia Andreescu ne prilejuiește re-întâlnirea cu al patrulea concert, cel în Sol major op.58, iar pentru "Imperial" - partitură în Mi bemol major - avem ocazia să auzim o variantă realizată la Cluj de pianistul Valentin Gheorghiu, împreună cu Orchestra Filarmonicii "Transilvania" dirijată de Cristian Mandeal.
Dincolo de această succesiune a marilor creații concertante pentru pian și orchestră datorate lui Beethoven, la Arpeggio programul celor cinci zile vă oferă și câteva dintre uverturi, pagini camerale și simfonice și unele momente vocale, poate mai rar auzite.
In anul Beethoven 250 - ne întâlnim cu diferite aspecte ale creației marelui muzician și merită, desigur, să ne reamintim și unele versiuni interpretative remarcabile datorate unor artiști din generații diferite... La Arpeggio, de luni 13 aprilie, de la ora 10 (în reluare, de la ora 17)!