Apel la tradiție - Integrala Simfoniilor de Johannes Brahms cu Staatskapelle din Berlin, dirijor Daniel Barenboim (II) - CD Review, 22 septembrie
Un sunet atât de frumos și minuțios modelat - "sunet de aur", afirmă un cronicar legat de această nouă integrală a Simfoniilor de Johannes Brahms pe care dirijorul Daniel Barenboim o propune la pupitrul Capelei de Stat din Berlin, una dintre cele mai vechi orchestre europene, ce atestă această impresionantă și plină de semnificații continuitate în ceea ce privește tradiția muzicală germane. Am vorbit deja despre liniile generale ale acestei integrale, lansate oficial în 14 septembrie sub sigla Deutsche Grammophone. Astăzi ne referim la Simfoniile a III-a și a IV-a, cele mai cunoscute, mai des regăsite pe afișele de concert din lumea întreagă, implicit cele mai des înregistrate.
Versiuni consacrate, semnate Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan, Eugen Jochum au rămas în istorie, au reprezentat vârfuri într-o ierarhie inerentă a actului interpretativ. Însă fiecare epocă își arogă dreptul de a avea propriul Brahms, dacă ne gândim la universalitatea muzicii sale. Iar Daniel Barenboim prin această ultimă versiune vizează în modul cel mai natural aceleași culmi, cu atât mai mult cu cât el dezvăluie intenția sa de a fi legat de tradiție. Nu uităm prima sa integrală brahmsiană în calitate de dirijor al Orchestrei Simfonice din Chicago de la începutul anilor 90 - realizată în tempo-uri mai rapide, cel puțin în ceea ce privește Simfonia a III-a în Fa major, mai concentrată, mai obiectivă și de un romantism bine gestionat. Acum intuim înțelepciunea senectuții, o mai mare căldură, o mai evidentă detașare către un plan subiectiv, în mod deliberat fluent și intens romantic. Sunt momente de o mare frumusețe, de un mare rafinament, și nu doar în planul dinamicii. De admirat în integralitate.
…aidoma ultima Simfonie, a patra, cu al său initium temperat, așezat, care treptat crește într-o învăluire de armonii și motive lirice; viori omogenizate perfect, sonorități echilibrate, un compartiment al suflătorilor impecabil, momente culminante care-ți taie răsuflarea și acest discurs care se alcătuiește natural, în câmpul expresivității romantice.
Daniel Barenboim ne oferă și de această dată sumum-ul experienței sale covârșitoare, mai mult decât atât o formă de umanitate de o calitate rară, transmisă în mod magistral muzicii, punctul de pornire de-altfel pentru gesturile sale umanitare în plan social și educational, în spiritul ideii pe care am mai amintit-o -potrivit căreia muzica vine cu această forță de a uni ceea ce este divizat.
Integrala Simfoniilor de Johannes Brahms, cu Daniel Barenboim la pupitrul Staatskapelle din Berlin - un cvadruplu album inclus în Proiectul Discurile anului 2018 la Radio Romania Muzical, demn de cele mai exigente colecții discografice și cei mai rafinați colecționari. (sâmbătă 22 septembrie, de la ora 13,00)