Bijuterii românești la 157 de ani de la Unirea Principatelor Române – Cutia cu amintiri, 24 ianuarie
La zi aniversară, ne amintim de cei care au făcut ca prin muzică, inimile românilor să vibreze pe aceeași frecvență, dar și de urmașii lor care treptat au impulsionat nașterea și dezvoltarea unei creații muzicale academice cu puternică amprentă națională.
Astăzi, la împlinirea a 157 de ani de la Unirea Principatelor (Moldova și Țara Românească) vă invit să auzim asemenea pagini. Iar versiunile interpretative țin și ele cont de specificul emisiunii noastre: din cutia cu amintiri am extras o versiune dirijorală a Suitei I de Enescu a însuși compozitorului, sau alta pianistică pentru prima rapsodie, a unui prieten al său, Julien Musafia. Tot astfel cum orchestrele Radio-ului semnează sub conducerea lui Constantin Bobescu și a lui Alfred Alessandrescu lucrări ale înaintașilor.
Flechtenmacher - autorul Horei Unirii, cel mai semnificativ exemplu artistic al evenimentului istoric.
Pornind de la poezia lui Vasile Alecsandri publicată în 1848 ca "Hora Ardealului", revăzută și peste alți câțiva ani dată circuitului național ca "Hora Unirii", Alexandru Flechtenmacher compune muzica. De altfel, sunt 160 de ani de când a apărut la Iași cântecul ce a înfierbântat inimile românilor de pe ambele maluri ale Milcovului. Înainte de aceasta, însă, cel care avea să devină primul compozitor român care s-a adresat ochestrei, scrisese o lucrare în care răsunau melodiile populare, binecunoscute și moldovenilor, și celor din Țara Românească - Uvertura Moldova. O avem pregătită în versiunea înregistrată în 1961 de Orchestra Națională Radio cu dirijorul Alfred Alessandrescu.
George Stephănescu, autor al altei variante pentru Hora Unirii, dar și al primei simfonii românești
Alți înaintași, din aceeași generație dar și din următoarea celei a Unirii, i-au dat replica în genul acesta, al uverturii, lui Alexandru Flechtenmacher, mergând însă și mai departe. George Stephănescu va scrie la un deceniu după marele act de stat, prima simfonie românească. Sub imperiul tehnicilor pe care tocmai le învăța la Paris, la cursurile de specializare pe care le-a urmat după absolvirea Conservatorului din București (unde director era chiar Alexandru Flechtenmacher), aduce la lumină o pagină ce deapănă treptat melodii ce amintesc de cele ale poporului, culminând în Scherzo. Pentru această după-amiază sărbătorească, înregistrarea din 1958 a primei simfonii românești datând de la sfârșitul deceniului Unirii Principatelor, adică din 1869, scrisă de tânărul compozitor George Stephănescu - Simfonia în La major - și pregătită spre audiție aparține Orchestrei de Cameră Radio, condusă de Constantin Bobescu.
Un stil propriu, românesc - în atenția compozitorilor
Încă alți autori s-au dedicat idealurilor de constituire a unei literaturi muzicale specifice românilor, în anii ce au urmat, apariția lui George Enescu spre sfârșitul veacului dovedindu-se evenimentul dăruit lor în acest context. Între primele opusuri, cum știm, stau pe un piedestal cele două rapsodii pentru orchestră. Ele reprezintă înainte de toate un compendiu de melodii populare și lăutărești cunoscute tuturor românilor din viața lor de la sate și orașe. Măiestrită apare însă, orchestrația, semn că autorul deja fructifica fundamentul creat în deceniile anterioare. Enescu a realizat și versiunea pianistică pentru prima, Rapsodia op.11 nr. 1 în La major, iar noi vom auzi una dintre înregistrările cu această lucrare dintre 1976 și 2011 ale regretatului pianist american de origine română Julien Musafia (plecat dintre noi la 80 de ani, în noiembrie trecut).
.
"Enescu era un mare dirijor, de o perfecțiune clasică și de o puritate stilistică rivalizând cu cei mai celebri dirijori ai timpului său..."
Cu mult înainte de campania pe care a pornit-o în dorința de a impulsiona dezvoltarea unei arte muzicale specifice poporului din care plecase în lume spre a deveni marea personalitate pe care o cunoaștem, Enescu filtrează resursele muzicii tradiționale și le propune publicului prin variate partituri. Preludiul la unison devine unic în literatura de gen prin lunga melopee pe care toată orchestra de coarde o intonează, dar mai ales oferă posibilitatea auzirii unui strat ancestral melodic atât de specific folclorului nostru. Cu el se deschide suita I op. 9 pentru orchestră (opus desfășurat în 4 părți, cu discrete influențe ale muzicii franceze de care tânărul autor se înconjurase în anii de studii de la Paris), lucrare pe care o vom auzi așa cum a fost ea înregistrată în timpul celui de-al doilea război mondial și reconstituită pentru Electrecord în 1956, cu George Enescu la pupitrul Orchestrei Filarmonicii care-i va purta numele, probă pentru ilustrarea citatului de mai sus găsit pe pagina.
Nu uitati sa ascultati Cutia cu amintiri duminica 24 ianuarie incepand cu ora 16,00.