Cristina Uruc, directorul Artexim - despre prezentul Festivalului „Enescu"

Instituțiile de cultură există, pentru public, prin evenimentele pe care le generează. Ce se întâmplă în culise, în laboratorul lor intern rămâne, în general, neexpus. Și e firesc să fie așa. Carnegie Hall, Filarmonica din Berlin, Opera Regală "Covent Garden", Festivalul de la Salzburg reprezintă repere ale scenei clasice internaționale, însă despre oamenii care le fac posibilă activitatea afli arareori. În general, se întâmplă când ceva nu merge cum ar trebui. Când se anunță înlocuiri nedorite, de ultim moment; sau demisia vreunui artist aflat în fruntea lor. Liniștea și bunul curs al lucrurilor, conform planificării inițiale, sunt tot ce-și pot dori chiar acești profesioniști - pentru că, deși publicul nu-i cunoaște în mod direct, îi percepe fără îndoială ca fiind profesioniști ai domeniului lor.

Din perspectiva publicului, dar și a marilor artiști care îi dau viață ca invitați, Festivalul "George Enescu" își are astăzi locul său între cele mai reprezentative evenimente de gen, dedicate muzicii clasice, din întreaga lume. Iar în ultimii peste 20 de ani am avut ocazia, pe de o parte, să am contact cu scena festivalului, din public; și, pe de alta, să cunosc echipa care a asigurat buna lui derulare. O echipă Artexim mică, extinsă cu câteva luni înainte de începere și în timpul festivalului, formată și coordonată în jurul lui Mihai Constantinescu. Știu deci că acei tineri, studenți sau proaspăt absolvenți ai Universității Naționale de Muzică, erau activi zi de zi, de dimineață până târziu în noapte, fiind motivați nu de sumele mai degrabă modice pe care le primeau ca onorariu. Erau motivați, mult mai probabil, de atmosfera de festival, unică; de energia lui pozitivă, de artiștii pe care aveau ocazia să-i însoțească și, probabil, de sentimentul că iau parte la ceva într-adevăr însemnat. Cântârind raportul dintre numărul de membri ai echipei de organizare și rezultat, am tras mereu concluzia că ce reușește echipa Artexim e, într-adevăr, o performanță.

Între cei care și-au făcut astfel ucenicia, câștigând o experiență de care poți avea parte, la noi, doar în contextul Festivalului - și Cristina Uruc, compozitoare ca formație, cea care în martie 2022 i-a succedat lui Mihai Constantinescu în poziția de director Artexim și, implicit, de director executiv al Festivalului "Enescu". Însă pe Cristina Uruc o recomandă nu numai cele amintite, ci și ceea ce a învățat, din 2016 și până în 2020 în Italia, colaborând cu două ansambluri faimoase dintre cele dedicate muzicii baroce: Ghislieri și Il Giardino Armonico.

În toamna lui 2021, la finalul ediției precedente a Festivalului "Enescu", am înregistrat un amplu interviu, concluziv, la final de mandat, cu Mihai Constantinescu, cel căruia i se datorează, în bună măsură, modul cum Festivalul a evoluat, de la ediție la ediție, către ceea ce cunoaștem azi. Am completat imaginea cu un alt dialog, cu dirijorul Cristian Măcelaru, anunțat în acea toamnă ca viitor director artistic. Așa că discuția cu Cristina Uruc se încadrează organic în cursul intenției inițiale, de a afla către ce se îndreaptă cel mai reprezentativ festival muzical din România. Rezultatul, trei ediții ale "Poveștilor de succes" - începând de duminică, 19 martie, ora 13:00, la Radio România Muzical.

Credit foto: Andrei Gîndac

Ștefan Costache