Violonistul Ray Chen - albumul The Golden Age

Un disc apărut pe 25 mai 2018 - este primul album pe care violonistul Ray Chen îl semnează pentru casa Decca. Un album cu un titlu interesant și semnificativ - The Golden Age - acea epocă de aur de viorii din primele decenii ale secolului XX, dominată de figura unor mari violoniști precum Fritz Kreisler și Jascha Heifetz și de repertoriul abordat de aceștia, în care regăsim transcripții și miniaturi care și astăzi și-au păstrat popularitatea.

Mi se pare foarte interesantă alegerea repertorială de pe acest album: avem lucrări camerale, interpretate de Ray Chen alături de membrii ansamblului Made in Berlin sau de pianistul cu care colaborează frecvent, Julien Quentin, dar și celebrul concert nr.1 de Max Bruch, înregistrat alături de Orchestra Filarmonicii din Londra și dirijorul Robert Trevino.

Am aflat de apariția acestui disc încă din septembrie 2017, când Ray Chen a venit la București pentru un recital în cadrul festivalului George Enescu; l-a înlocuit în ultimul moment, atunci, pe Leonidas Kavakos, iar întâmplarea face că am fost comentatoarea recitalului pe care Ray Chen l-a susținut în 12 septembrie alături de Julien Quentin la Ateneul Român. Așa că am trăit la cald și emoțiile acestui violonist de 29 ani, născut în Taiwan și crescut în Australia, dar și emoția publicului care l-a aplaudat minute în șir mai ales după interpretarea pieselor de virtuozitate din program, care au fost într-adevăr spectaculoase.

Punctul central al acestui interesant album apărut pe 25 mai este fără îndoială interpretarea Concertului nr.1 pentru vioară și orchestră de Max Bruch - una dintre cele mai cunoscute și populare partituri din întreaga istorie a muzicii, în special romantice. Este un concert pe care toți marii violoniști îl au în repertoriu și care s-a bucurat de numeroase versiuni discografice. Ceea ce mi se pare surprinzător în interpretarea lui Ray Chen este tocmai faptul că nu mizează în primul rând pe virtuozitate, deși cred că putea fi tentat să o facă, ci pe muzicalitate și sensibilitate, creând o versiune mai curând clasică, din punct de vedere estetic, o versiune echilibrată și foarte convingătoare. Ray Chen a înregistrat partitura Concertului nr.1 de Max Bruch în august 2017, alături de Orchestra Filarmonicii din Londra, dirijor Robert Trevino.

The Golden Age - o epocă de aur a viorii, plasată în primele decenii ale secolului XX; este perioada din care au început să fie păstrate și primele înregistrări, dar și primele nume de violoniști care au intrat în conștiința unui public mai larg, probabil și datorită accentuării rolului mass media în societate. S-au creat atunci modele de interpretare și au fost trasate direcții care se păstrează și astăzi. Ray Chen i-a avut printre profesori pe discipoli ai lui Leopold Auer și Eugene Ysaye, violoniști din această epocă de aur de la începutul secolului XX, însă Ray Chen însuși se consideră deosebit de aceștia, prin faptul că este mai mult preocupat de emoție decât erau înaintașii săi. Este cert, violoniștii s-au schimbat pentru că și publicul s-a schimbat în 100 ani; Ray Chen spune că rămâne fidel tradiției pe scenă, însă este nonconformist în afara ei, în modul cum își promovează arta prin intermediul rețelelor de socializare. Ray Chen are umor, este un artist cald și foarte apropiat de public, lipsit de morgă, foarte departe de imaginea artistului într-un turn de fildeș - și aceasta îl face să aibă succes în rândul publicului tânăr de vârsta sa, fără a face rabat la calitatea sa de muzician.

Albumul The Golden Age poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 11 iunie, ora 19.00, în reluare duminică, 17 iunie, ora 14.30 sau oricând pe site-ul proiectului Discurile anului 2018

Cristina Comandașu