URSULEANU, Dan (6 noiembrie 1942-2 martie 2013)

Dan Ursuleanu (1942-2013). Sursă foto: Camelia Stănescu

Dan Ursuleanu (1942-2013), dorind parcă să exploreze lumea de dincolo de cuvinte, a plecat prea repede din viață. Poezie, proză umoristică, mai multe dicționare, chiar și o enciclopedie, scrise de el, au rămas în întunericul unor sertare. Neastâmpărul unei minți luminate părea condamnat la uitare. Lumea ideilor are însă nevoie de lumină.

Dan Ursuleanu a iubit, mai presus de orice în viață, cuvintele al căror puls a fost congenital cu al inimii sale. Cuvintele, călătorind năzdrăvan prin veacuri și prin ținuturi neștiute. Cuvintele de la care voia să afle de unde vin. Cuvintele cărora, vajnic detectiv al etimologiei, le descoperea secretul. Cuvinte scrise, cuvinte rostite. Cele rostite sunt găzduite de fabuloasa bibliotecă de voci a Radiodifuziunii Române.

De-a lungul anilor, Dan Ursuleanu și-a făcut o misiune din educarea tinerei generații. I-a învățat pe ascultătorii lui să gândească logic prin emisiunea Logicon. I-a deprins a devora, ca și el, dicționarele prin Exerciții pentru acasă. Le-a cultivat interesul pentru umorul de calitate, prin Teatrul de Divertisment. I-a îndemnat să trăiască nonconformist prin Trecem pe recepție. Să fie inventivi, prin emisiunea Cucerirea imposibilului. Să iubească literatura de anticipație și să aibă curajul să se exprime în încercări literare science-fiction, prin rubrica sa săptămânală difuzată pe Programul III, Radio Biblioteca SF. Realizarea lui cea mai importantă s-a numit inspirat Exploratorii lumii de mâine, emisiune recunoscută astăzi ca fiind cea mai veche producție radiofonică SF de mari dimensiuni din Europa.

Dan Ursuleanu și-a împlinit vocația esențială de Homo Ludens, participând și câștigând, de-a lungul vieții, importante concursuri naționale de șah, cuvinte încrucișate și scrabble.

Performanța la care ținea cel mai mult este recordul absolut în materie de scrisori primite de la ascultători: 20.000 pe an. Această fabuloasă corespondență, exemplară pentru colaborarea realizator de emisiuni - ascultători, l-a inspirat pe Dan Ursuleanu în inventarea de noi isprăvi radiofonice. Când, după Revoluția din 1989, a urcat treptele desăvârșirii profesionale, devenind director al Relațiilor cu Publicul, al Patrimoniului, al Arhivei și Secretariatului General, dar și director purtător de cuvânt al Radioului, nu se împăca cu gravitatea solemnă a unor funcții atât de importante. În clipele de răgaz, se relaxa inventând construcții lexicale plauzibile, pe care s-a amuzat să le adune într-un hazliu Dicționar de dexcentricități, rămas în manuscris, ca și alte trei dicționare voluminoase inedite. Unul cu Metagrame și scarturi, de minimum 8 litere. Un al doilea cu Epenteze și al treilea cu Sintagme de 2 cuvinte. Nepublicat a rămas și un dicționar de mari dimensiuni, reunind mini-cuvinte de cel mult 4 litere.

Visa să supună atenției revistei Rebus o invenție a sa în domeniul Aritmogrifului, cu care spera să relanseze această specie enigmistică intrată în desuetudine.

Pasiunea pentru lingvistică - Dan Ursuleanu a moștenit-o de la fratele bunicului său matern, umanistul enciclopedist Vasile Bogrea. Nicolae Iorga îl considera cel mai învățat dintre români, un om cum poate niciodată nu vom mai avea unul, un caracter vrednic de vremurile antice, una dintre mințile cele mai luminate și mai cuprinzătoare ale neamului românesc, care a fost răpus de o boală necruțătoare înainte de a fi dat opera cea mare a vieții, măsură a excepționalelor puteri sufletești adunate în el.

Studenții lui Vasile Bogrea de la Facultatea de Filologie din Cluj i-au adunat cursurile universitare, dar și pe cele câteva sute de articole din reviste de specialitate și le-au publicat. În biblioteca familiei, aceste cărți ocupă un loc privilegiat.

N-avea mai mult de 11 ani când a decis să inventeze, ca unchiul Vasilică, epigrame, și să scrie, ca el, poezii. Așa se face că scrisorile pe care le-a trimis părinților din vacanța de vară petrecută la bunici, la Dorohoi, au fost versificate. Bunicul se minuna de harul poznaș al Micului Prinț, cum îl răsfăța el. Să moștenești de la fratele meu erudiția. Să fii ca el, vioi, comunicativ, întotdeauna binedispus, cu suflet deschis, modest și cu mare bunătate a inimii. De câte ori vedea un om trist, i se părea că el e de vină și îi venea să-și ceară iertare l-a povățuit bunicul pe nepotul Dănuț. Nimeni pe lume nu era mai bun, mai tandru, mai blând, ca bunicul Mihai Bogrea. Când bunica îl dojenea pe băiat pentru isprăvile lui, tata mare, Ota cum îi spunea el, găsea una și-aceeași scuză: e copil, Lucica, e copil! șoptea cu infinită tandrețe. Cu bunicul voia să semene nepotul, când va fi mare. Visa să fie ca el: arhitect-șef.

Numai că, mai presus de orice, pe tânărul visător îl atrăgeau și cuvintele. Răsfoia cu pasiune dicționare și enciclopedii. Inventa careuri de cuvinte încrucișate, care, culmea, i-au fost toate publicate în epocă de Revista Rebus. Jocul preferat rămânea pentru copilul Dan Ursuleanu potrivirea cuvintelor în rime. Nu e de mirare că, licean fiind, și-a redactat ghiduș în versuri o teză de română, spre uriașa surpriză și încântare a profesoarei sale, doamna Coralia Călin, care l-a elogiat, comparându-l cu însuși Nicolae Labiș. Eu sunt un simplu versificator, Labiș e un poet, i-a răspuns, timid, adolescentul. Cu toate că, în sinea lui, comparația l-a flatat, nu i-a schimbat hotărârea de a deveni arhitect. Profesoara nu s-a lăsat. Au fost invitați la școală părinții. Ar fi mare păcat ca băiatul dumneavoastră să nu studieze Literele.

N-a avut încotro. A trebuit să-i asculte. Prea au insistat. Era în clasa a X-a. S-a pus cu burta pe carte și la sfârșitul vacanței de vară, după o examinare extrem de riguroasă, conducerea Liceului Mihai Viteazu i-a acceptat trecerea de la Secția Reală la Secția Umană.

A intrat apoi cu brio la Litere. Anii de facultate, cu profesori ca Tudor Vianu sau George Călinescu, l-au făcut să-i fie recunoscător eminentului dascăl Coralia Călin, care i-a schimbat cursul vieții.

De la o altă profesoară îndrăgită de-ale lui, doamna Zoe Dumitrescu Bușulenga, avea să afle Dan că a existat intenția de a fi păstrat ca asistent universitar la facultate. N-a fost să fie. A scris cronici literare pentru revista Luceafărul, până când și-a descoperit adevărata vocație: jurnalismul de radio. Pentru această nouă pasiune devoratoare a părăsit fără regrete poezia, care i-a însoțit copilăria, adolescența, studenția. A uitat că o considera fascinantul joc de-a virtuozitatea. Să fie acesta un semn de nepermisă ușurință pentru un poet? Nicidecum, căci iată ce spune în 1938, în cartea sa Homo Ludens sau Man the Player, olandezul Johan Huizinga: Poezia, în funcția ei originară de factor al culturii timpurii, se năștea în joc, ca joc. Iar jocul se poate înălța pe culmi de frumuseți și sfințenie, lăsând în urmă seriozitatea.

Vreme de patru decenii de febrilă activitate radiofonică, Dan Ursuleanu a simțit, pe neașteptate, nevoia să revină la Poezie, tărâm secret, extrem de sensibil, dureros de sensibil, singurul în care a îndrăznit să se destăinuie pe de-a întregul. On revient toujours à son premier amour, se explica autoironic. Ca în copilărie, mama, Florica Bogrea Ursuleanu, era cea căreia îi încredința versurile abia terminate. Pentru cine scrii? l-a întrebat, într-o bună zi, mama. Pentru dumneata, mamă. Pentru prieteni, pentru familie. Pentru cine ai vrea să le scriu? Mama l-a atenționat tandru: teamă mi-e că n-o să-ți publici niciodată versurile. Ca unchiul Vasilică. Și Dan i-a răspuns cu binecunoscuta-i modestie: Vasile Bogrea a fost un apostol al ideii naționale, eu aș putea fi doar una dintre prea multele voci care deplâng întunecimile prezentului. Atât și nimic mai mult. Dar, dacă vrei mata, promit să-mi adun poeziile tinereții și pe cele ale senectuții într-un volum. Uite, o să-l intitulez Sustrageri de la asemănare! Din respect pentru visele adolescenței. L-am scris, țin minte, cu litere mari de tipar pe coperta unui caiet dictando cu poezii. Tocmai împlinisem 16 ani!

Este uluitoare febrilitatea cu care Dan Ursuleanu și-a conceput primul și ultimul său volum de versuri Sustrageri de la asemănare, din care, iată o poezie-autoportret intitulată Semne contrarii: Pot să admir, mă lasă totul rece,/Mă despresor și lanțul mă petrece,/Îmi place viața și admir ce-i stins,/Sunt un câștigător mereu învins./Nădejdea la pământ, speranța - crez Fidel iubirii, însă o trădez.

Sunt și visez... cuvinte definitorii pentru Dan Ursuleanu, un adevărat făuritor de cultură, cum a fost numit în 1999, când Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România i-a atribuit Premiul de excelență pentru întreaga activitate.

S-a stins din viață pe 2 martie 2013. L-a răpus aceeași boală ca și pe unchiul său, marele lingvist Vasile Bogrea. Tragică simetrie de destin. (Camelia Stănescu - In memoriam: Dan Ursuleanu. Text conservat în Arhiva Scrisă a Societății Române de Radiodifuziune, 2024.)