Un nou album Radu Paladi, într-o interpretare germană
Ne face o deosebită plăcere să descoperim în catalogul discografic al Orchestrei Filarmonice din Württemberg Reutlingen, un album Radu Paladi, apărut sub sigla Capriccio, în 5 august.
"Un talent extraordinar, fie că ne referim la compozitor, pianist, dirijor sau conferențiar" - astfel este descris creatorul român în prezentarea albumului, obligat să-și părăsească orașul natal în timpul ocupației sovietice și reușind să-și găsească propriul drum, propria voce distinctă într-o epocă atât de dificilă. Putem spune că Germania îl descoperă pe Radu Paladi prin acest material discografic realizat cu o știință muzicală remarcabilă.
Concertul în Do major pentru pian și orchestră, dincolo de frumusețea sa intrinsecă primește o strălucire și o acuitate uluitoare, tocmai prin aspectul melodic și virtuozitatea debordantă, atât de bine puse în valoare, deopotrivă de solist și de orchestră. Oliver Triendl este un pianist binecunoscut în lumea germanică, un campion la capitolul lansări discografice. Apar sub numele său peste 100 de albume, cu titluri consacrate dar și cu o focalizare pe linia romantismului din perspectiva repertoriului puțin cunoscut și a muzicii contemporane.
Are în repertoriul său peste 40 de concerte de autori care așteaptă să fie cunoscuți de marele public. Această invitație, în ceea ce privește Concertul pentru pian și orchestră de Radu Paladi, o adresează în special publicului german, noi doar îl redescoperim într-o nouă și foarte dezinvoltă lectură, comparabilă unui zbor zvelt și eliberator al psihicului uman către un univers sonor ideal. Am admirat această nouă versiune atât de volubilă, de luminoasă, prin această energie debordantă în care recunoaștem fine trăsături ale muzicii tradiționale românești, incluse cu atât de multă știință și bun gust în profilul concertului instrumental de factură clasică.
Este una dintre calitățile compozitorului Radu Paladi, această rafinată filtrare a filonului popular în compoziția cultă, aș spune unică în peisajul contemporan românesc - își păstrează accesibilitatea, fiind în egală măsură înnobilată prin tratarea motivică, de fapt prin stilul propriu de compoziție. Regăsim aceste valențe și în Suita simfonică "Fluierașul", datată 1954, de asemenea interpretată cu volubilitate și delicatețe, cu detalii nuanțate, giocoso, de către Orchestra Filarmonicii din Württemberg Reutlingen, sub conducerea lui Eugere Tzigane, un dirijor născut în Japonia, format la Juilliard School din New York, cu angajamente în Germania. Ei ne oferă practic ocazia de a redescoperi aceste partituri și trezesc în noi dorința de a le reasculta în noi versiuni, reactualizate și de ansamblurile noastre.
Oricum apariția acestui album a fost remarcată de presa de specialitate din Germania. Remy Franck scrie: "O încântare - descoperirea lui Paladi în aceste interpretări strălucite", de fapt o formă de recunoaștere a valorii muzicii contemporane românești.