Seară de operă: Oedip, în direct de la Londra
Enescu: "Peste câteva zile, criticii și publicul vor avea în mâinile lor întreaga mea viață..."
Enescu a trasat bara finală a partiturii operei sale Oedip, la Tescani, în 1931. Și și-a dorit ca interpretul rolului titular să fie nimeni altul decât Șaliapin. Dar Șaliapin era deja bătrân și bolnav; și, deși se declarase interesat de subiect - a citit, se pare, libretul lui Edmond Fleg, fără să se fi uitat însă și pe partitură! - a răspuns până la urmă că rolul ar fi fost prea obositor pentru el. Așa că, după zile de zbucium și nopți de nesomn, a apelat la Andre Pernet: "cu care am lucrat zile și săptămâni întregi, fiind încântat de profunda lui conștiință profesională." (Bernard Gavoty, Amintirile lui George Enescu)
Premiera a avut loc la Paris, pe 13 martie 1936. Și, încă de la repetiția generală, Oedip s-a dovedit a avea succes. "Pentru ca o lucrare să triumfe, trebuie să fie semnată de destin. Or muzica domnului Enescu a învins într-o clipă" - scria unul dintre cronicarii vremii. "Cei care erau neîncrezători s-au predat imediat. Și, a doua minune, mai greu de realizat, după 4 ore de audiție neîntreruptă și convorbiri pe culoare, cei ce se predaseră, nu și-au luat înapoi vorba. Cu fiecare scenă nouă, succesul creștea. Era în aer acea bucurie care însoțește nașterea marilor opere, le face să dureze mai mult decât o stagiune și chiar să renască, dacă se va întinde vreodată umbra peste ele..."(Rene Dumesnil) .
"Era în aer acea bucurie care însoțește nașterea marilor opere, le face să dureze - mai mult decât o stagiune - și chiar să renască, dacă se va întinde vreodată umbra peste ele..."
Azi, după 80 de ani de la părerea mai sus citată, știm foarte bine că opera Oedip a stat mai mult în umbră decât în lumina marelui ei succes de la premieră. Și că putem număra pe degete scenele de peste hotare pe care ea a fost montată: "Deutsches Nationaltheater" din Weimar (regia: Sorana Coroamă), "Deutscheoper" din Berlin și "Staatsoper" din Viena (regia: Götz Friedrich), Teatrele "Capitole" din Toulouse (Nicolas Joel) și "La Monnaie" din Bruxelles (regia: Alex Ollè și Valentina Carrasco). Nici măcar la noi nu a rămas în repertoriul curent...
Dar, de câteva zile, succesul capodoperei lui Enescu pare să renască. Acolo unde nu a fost până acum, niciodată montată, la Opera Regală "Covent Garden" din Londra, și grație unei distribuții, cu adevărat stelară, din care fac parte: Johan Reuter (Oedip), John Tomlinson (Tiresias), Sophie Bevan (Antigona), Sarah Connoly (Jocasta), Marie Nicole-Lemieux (Sfinxul), Nicolas Courjal (Marele Preot). Primul spectacol a avut loc lunea trecută, pe 23 mai 2016.
Șase reprezentații a prevăzut montarea londoneză cu Oedip - dintre care, până în acest moment, cinci sunt sold out! - presa britanică prezentând opera lui Enescu drept un succes al secolului trecut, cu efect întârziat la Londra: toate ziarele din prima linie au scris despre acest succes...
În plus, sâmbătă, 4 iunie, BBC Radio 3 va transmite în direct penultimul spectacolul al seriei: același pe care vi-l oferă și Seara de operă la Radio România Muzical și Radio România Cultural (ora 21.00), într-o transmisiune live - eveniment. Am invitat-o cu această ocazie pentru comentarii pe Anca Florea, distins muzicolog și critic muzical - care a vizionat, aproape toate reluările lui Oedip prin lume - iar, pentru informarea dumneavoastră cât mai completă, colegii mei Andreea Chiselev și Lucian Haralambie au realizat interviuri cu directorul Operei Regale Covent Garden, Kasper Holten și maestrul Leo Hussain - care, dirijând capodopera enesciană, și-a făcut totodată și debutul la Covent Garden.
Vă invit să fiți alături de mine!