Seară de operă: George Petean, din nou
« Trubadurul », arhetipuri vocale și pasiuni…
"Trubadurul" a fost și este una dintre operele verdiene favorite ale directorilor de teatru. În ciuda subiectului ei încâlcit și oarecum absurd, a unității - destule de precare! - a discursului muzical construit pe numere închise și simetric sau a rolului orchestrei - redusă aici pe inferioara poziție de simplă acompaniatoare a vocilor…
De ce? Din două motive, cred eu.
• Primul , furnizat de marele public - care a reacționat întotdeauna cu entuziasm la demonstrația de vitalitate melodică a acestei partituri; o vitalitate - nicicând manifestată cu atâta energie și inspirație din partea lui Verdi în operele premergătoare "Trubadurului". Nici chiar în "Ernani"!
• Al doilea, furnizat de câtăreți - care au găsit în muzica lui, nu numai o ocazie perfectă de-a arăta ce pot, ci și o reală plăcere. Pentru că, de data aceasta, Verdi scrie pentru voci cu dragoste ! Adică, fără să mai vrea cu tot dinadinsul să le forțeze limitele, respectându-le ambitusul general, ajutându-le printr-o intervalică destul de comodă și punându-le în valoare prin toate mijloacele - inclusiv prin faptul amintit deja, de a menține orchestra în plan secundar - ceea ce, se știe, nu avantajează orice interpret, care se poate simți lipsit de susținere - dar, nu e vina compozitorului.
Altceva pare să-l fi preocupat aici pe Verdi : o anume arhetipare vocală - care, odată cristalizată la nivelul celor 4 personaje principale din « Trubadur », va însoți aproape toate partiturile viitoare verdiene. Tipurile vocale « arhetipate » de Verdi sunt : vocea de tenor spinto, de soprană cu coloratură dramatică, de mezzosoprană dramatică ( aproape contraaltă ) și de bariton dramatic ; iar noile elemente etichetate, de la « Trubadur » încolo, ca fiind « verdiene », sunt : robustețea și forța, perfecta omogenizare a registrelor și timbrul bogat în armonice, culoarea și expresivitatea de esență dramatică, precum și capacitatea de a susține linii melodice de amplă întindere, cu o respirație adecvată.
În rest, opera a rămas una dintre cele mai conservatoare opere din creația lui Verdi, o colecție de numere închise, pe care oricând o reasculți cu plăcere…
« Aduceți-mi, cele mai frumoase voci din lume și dirijez Il Trovatore »
Cel ce a spus fraza de mai sus a fost …Arturo Toscanini - unul dintre cei mai mari șefi de orchestră ai veacului trecut. Și de atunci, toți dirijorii au cerut, îndeosebi pentru « Trubadur » , cele mai frumoase voci din lume, iar unii, le-au avut ...
A fost și cazul dirijorului Bertrand de Billy, astă-vară, la Festivalul Choregies d'Orange ?
Da - după opinia criticilor ! Distribuția noii producții a operei de la Orange, enumerându-i pe : tenorul național al Franței, Roberto Alagna - pentru rolul Manrico, magnifica soprană chineză Hui He - pentru rolul Leonora, apreciata contraaltă canadiană Marie-Nicole Lemieux - pentru Azucena și, fapt remarcat - de toți criticii - și remarcabil pentru noi, baritonul român George Petean - în Contele de Luna, un must al repertoriului pentru baritoni…
George Petean la Orange, revelația spectacolului
• « Revelația serii, a fost însă baritonul român, George Petean : care ar fi putut face un Conte mai terifiant, mai dur, dar…ce formidabilă lecție de canto ! Linia lui vocală este superb condusă, fără nici un fel de încordare când se desfășoară în registrul acut, artistul demonstrează o exemplară muzicalitate, iar interpretarea ariei Il balen del suo sorriso din actul II, a fost cel mai bun moment vocal al spectacolului »
• « În rolul Contele de Luna, George Petean s-a arătat a fi într-o formă de zile mari.
Vocal ? Perfect ! Vocea lui puternică, capabilă de acute sigure, omogenă în fiecare tessitura și sonoră în registrul mediu face din baritonul român, un interpret ideal pentru partitura Contelui de Luna »
…și am dat doar două citate reliefând succesul marelui nostru bariton de la Orange, restul comentariilor - ca și argumentul sonor - așteptându-vă : Sâmbătă, 30 ianuarie, de la ora 19.00 , într-o nouă Seară de operă, …
"Trubadurul" a fost și este una dintre operele verdiene favorite ale directorilor de teatru. În ciuda subiectului ei încâlcit și oarecum absurd, a unității - destule de precare! - a discursului muzical construit pe numere închise și simetric sau a rolului orchestrei - redusă aici pe inferioara poziție de simplă acompaniatoare a vocilor…
De ce? Din două motive, cred eu.
• Primul , furnizat de marele public - care a reacționat întotdeauna cu entuziasm la demonstrația de vitalitate melodică a acestei partituri; o vitalitate - nicicând manifestată cu atâta energie și inspirație din partea lui Verdi în operele premergătoare "Trubadurului". Nici chiar în "Ernani"!
• Al doilea, furnizat de câtăreți - care au găsit în muzica lui, nu numai o ocazie perfectă de-a arăta ce pot, ci și o reală plăcere. Pentru că, de data aceasta, Verdi scrie pentru voci cu dragoste ! Adică, fără să mai vrea cu tot dinadinsul să le forțeze limitele, respectându-le ambitusul general, ajutându-le printr-o intervalică destul de comodă și punându-le în valoare prin toate mijloacele - inclusiv prin faptul amintit deja, de a menține orchestra în plan secundar - ceea ce, se știe, nu avantajează orice interpret, care se poate simți lipsit de susținere - dar, nu e vina compozitorului.
Altceva pare să-l fi preocupat aici pe Verdi : o anume arhetipare vocală - care, odată cristalizată la nivelul celor 4 personaje principale din « Trubadur », va însoți aproape toate partiturile viitoare verdiene. Tipurile vocale « arhetipate » de Verdi sunt : vocea de tenor spinto, de soprană cu coloratură dramatică, de mezzosoprană dramatică ( aproape contraaltă ) și de bariton dramatic ; iar noile elemente etichetate, de la « Trubadur » încolo, ca fiind « verdiene », sunt : robustețea și forța, perfecta omogenizare a registrelor și timbrul bogat în armonice, culoarea și expresivitatea de esență dramatică, precum și capacitatea de a susține linii melodice de amplă întindere, cu o respirație adecvată.
În rest, opera a rămas una dintre cele mai conservatoare opere din creația lui Verdi, o colecție de numere închise, pe care oricând o reasculți cu plăcere…
« Aduceți-mi, cele mai frumoase voci din lume și dirijez Il Trovatore »
Cel ce a spus fraza de mai sus a fost …Arturo Toscanini - unul dintre cei mai mari șefi de orchestră ai veacului trecut. Și de atunci, toți dirijorii au cerut, îndeosebi pentru « Trubadur » , cele mai frumoase voci din lume, iar unii, le-au avut ...
A fost și cazul dirijorului Bertrand de Billy, astă-vară, la Festivalul Choregies d'Orange ?
Da - după opinia criticilor ! Distribuția noii producții a operei de la Orange, enumerându-i pe : tenorul național al Franței, Roberto Alagna - pentru rolul Manrico, magnifica soprană chineză Hui He - pentru rolul Leonora, apreciata contraaltă canadiană Marie-Nicole Lemieux - pentru Azucena și, fapt remarcat - de toți criticii - și remarcabil pentru noi, baritonul român George Petean - în Contele de Luna, un must al repertoriului pentru baritoni…
George Petean la Orange, revelația spectacolului
• « Revelația serii, a fost însă baritonul român, George Petean : care ar fi putut face un Conte mai terifiant, mai dur, dar…ce formidabilă lecție de canto ! Linia lui vocală este superb condusă, fără nici un fel de încordare când se desfășoară în registrul acut, artistul demonstrează o exemplară muzicalitate, iar interpretarea ariei Il balen del suo sorriso din actul II, a fost cel mai bun moment vocal al spectacolului »
• « În rolul Contele de Luna, George Petean s-a arătat a fi într-o formă de zile mari.
Vocal ? Perfect ! Vocea lui puternică, capabilă de acute sigure, omogenă în fiecare tessitura și sonoră în registrul mediu face din baritonul român, un interpret ideal pentru partitura Contelui de Luna »
…și am dat doar două citate reliefând succesul marelui nostru bariton de la Orange, restul comentariilor - ca și argumentul sonor - așteptându-vă : Sâmbătă, 30 ianuarie, de la ora 19.00 , într-o nouă Seară de operă, …