Roberto Alagna & Elina Garanca / Samson și Dalila – în premieră
Grand opera : spectacol măreț, luxos, copleșitor, costruit pe librete de inspirație istorică și plin, plin de situații melodramatice, precum și de numere coregrafice - în mod imperios introduse în scenariu spre satisfacția completă a spectatorului, spectacolul Franței, preluat cu ușurință însă și de compozitori aparținând altor țări - și mă gândesc că însuși Verdi și-a conceput "Aida" și "Vecerniile siciliene" după acest model, Grand opera - în fapt, emblema unei societăți bogate și sigure pe puterea ei, o sublimare - la final de secol al XIX-lea - al visului imperial francez, un vis păstrat nostalgic de pe vremea domniei marelui Napoleon Bonaparte.
Grand opera, un tip de spectacol pentru care, la Paris, s-a construit și un teatru: "Opera Garnier" ( după numele arhitectului său, Charles Garnier ). Teatru căruia i-ar fi oferit și Camille Saint Saens viitoarea sa operă / capodoperă "Samson et Dalila", dacă nu ar fi primit, în repetate rânduri, un refuz categoric. Așa a ajuns ca premiera operei "Samson et Dalila" să aibă loc în Germania, la Hoftheater din Weimar ( 1877 ), sub bagheta lui Franz Liszt - și abia în 1892 să se reprezinte la "Palais Garnier" din Paris, după un întreg șir de succese germane.
Samson și Dalila, o operă - cu adevărat - "mare"
Într-un adevărat delir al succesului au urmat premierele operei "Samson și Dalila" de la Royal Opera Covent Garden din Londra ( 1893 ) și Metropolitan Opera House din New York ( 1895, cu Enrico Caruso în rolul Samson ). Pentru ca apoi, de la Caruso și Mario del Monaco până la Jon Vickers, Placido Domingo, Jose Carreras - sau, la noi, Ludovic Spiess ! - și, de la Rita Gorr, Grace Bumbry, Christa Ludwig, Agnes Baltsa - sau, formidabila Elena Cernei, mulți cântăreți de renume - heldentenori și mezzosoprane - să facă un titlu de onoare din includerea celor două roluri titulare ale operei lui Saint Saens, în repertoriul lor.
Samson și Dalila, la Opera de Stat vieneză
La Viena, "marea" operă a lui Camille Sant Saens s-a cântat pentru întâia oară în 1907: Wiener Hoftheater, sub bagheta lui Gustav Mahler. Și, de atunci până în 1993, fix de 50 de ori. Au trecut, prin urmare, 25 de ani de la ultimul spectacol cu acest titlu prezentat de Opera de stat vieneză: așa că revenirea sa pe afiș, într-o nouă producție cu premiera pe 12 mai și, mai ales, cu un cuplu de artiști ca Roberto Alagna și Elina Garanca - debutând fiecare în rol, s-a prefigurat din start ca marele eveniment al acestei stagiuni. Un eveniment la care avem ocazia să participăm cu toți, Sâmbătă deci, de la ora 20.00, sub genericul emisiunii Seară de operă...