Richard Wagner - 135 de ani de la disparitie
NU cred că există vreun alt nume de "personaj" al istoriei muzicii căruia să i se fi dedicat un număr sismilar de pagini, cu referiri la creația sa, la estetica și ideologia lui, la elementele biografiei și controversele pe care le-a generat... Categoric un "moment" de cotitură pentru lumea muzicală prin sinteza pe care a realizat-o, prin aspectele componistice inovatoare pe care le-a adus în prim plan, prin capacitatea sa de a polariza interesul unui public imens, prin prestigiul care l-a transformat într-un veritabil... fenomen cultural, a cărui aureolă s-a păstrat și se păstrează încă peste multe decenii: Richard Wagner, de la a cărui stingere din viață s-au împlinit 135 de ani în 13 februarie.
Evocării sale îi este consacrat Calendarul Muzical din 17 februarie, de la 15,05.
Spațiul acordat acestei ediții a emisiunii încearcă să puncteze doar câteva repere ale unei opere muzicale impresionante - acoperind aproape o jumătate de veac creator, de-a lungul căreia autorul și-a dedicat energia nu numai celor 13 partituri finalizate destinate scenei lirice ci și altor proiecte, unele pur muzicale, altele teoretice, implicându-se însă și în aspectele politice ale vremii sale...
Ca urmare a atitudinii sale în timpul evenimentelor revoluționare din 1848 de la Dresda (unde fusese numit Kapellmeister cu cinci ani în urmă, după succesul cu "Rienzi") Richard Wagner a fost obligat să plece în exil la Zürich; aici a redactat și eseurile sale "Arta și revoluția" și "Opera și drama" și tot acolo a început să lucreze și la "Inelul Niebelungului", monumentalul său Bühnenfestspiel, din care au fost alese două fragmente în versiuni discografice moderne. Dar în succesiunea momentelor wagneriene ale acestei evocări veți regăsi și documente sonore, cu una dintre vocile legendare ale interpretării wagneriene - Kirsten Flagstad dar și o înregistrare mai veche din fonoteca radio-ului, cu Emanuel Elenescu, ilustrând prezența frecventă a muzicii lui Richard Wagner în viața muzicală românească, în stagiunile simfonice, decenii de-a rândul.
Autor al libretelor și al muzicii, Wagner a conturat un tipar nou, cel al dramei muzicale, în viziunea sa fiind maniera prin care opera germană își putea defini identitatea; câțiva pași în acest sens apăruseră deja la Weber dar - în opinia lui Wagner - un punct de răscruce l-a reprezentat Beethoven, cu a sa gândire simfonică ce a implicat și vocile în construcția dramaturgiei muzicale. Mulți comentatori ai creației wagneriene vorbesc despre inovatoarea formulă de tratare a vocilor dar și a orchestrei în scriitura partiturilor sale, despre amploarea respirației dramatice, despre reliefarea unor alte tipuri vocale, necesare întrupării eroilor wagnerieni.
Un Calendar Muzical "Richard Wagner" - sâmbătă 17 februarie, de la 15,05.