Reginele claviaturii: Clara Haskil
O mare artistă a claviaturii născută la București, în 1895, un nume pe care Charlie Chaplin îl includea între cele trei genii pe care a avut șansa să le cunoască - alături de Albert Einstein și Winston Churcill. După nu puține voci avizate - între primii pianiști ai secolului XX, alături de Dinu Lipatti și Radu Lupu; după alte opinii, deloc puține - unul dintre cei mai mari pianiști, interpreți de Mozart, din câți au existat.
Clara Haskil a cântat cu Enescu, a legat o mare prietenie cu Lipatti, a fost prețuită de mulți dintre dirijorii și soliștii reprezentativi ai vremii. Că a fost memorabilă cântând Mozart rămâne mărturie faptul că, în 27 ianuarie 1956, la exact 2 secole de la nașterea lui Amadeus, era invitată să-i cânte muzica în chiar sanctuarul mozartian de la Salzburg.
Când Clara Haskil se așeza la pian, "muzica se materializa venind parcă de nicăieri. Brațul ei părea să alunece peste claviatură fără atingere, ca o piatră care sare pe suprafața apei. Nimic nu părea să înceapă sau sfârșească, totul devenea atemporal" - nota un biograf. Iar Lipatti, bunul său prieten, a descris modul ei de a cânta la pian ca fiind "însumarea perfecțiunii pe pământ".
În zilele noastre, în Elveția, un prestigios concurs internațional de pian îi perpetuează memoria, fondat în 1963, la 3 ani de la stingerea din viață a Clarei Haskil. Printre câștigători - și o româncă: Mihaela Ursuleasa, în 1995.
Ne-o reamintim în pagini semnate de compozitori care și-au spus, prin claviatură, poveștile de o incomparabilă expresivitate: Wolfgang Amadeus Mozart, Robert Schumann, Domenico Scarlatti; la "Arpeggio", luni, 7 decembrie 2020, de la ora 10,00.