Program Elgar-Britten, în direct de la Wismar, Germania
Muzicii îi priește cel mai bine în templele sale, acolo unde s-a născut, s-a maturizat și a ajuns să prospere către uimitorul ecosistem sonor, așa cum i-l cunoaștem în momentul de față. Primele astfel de temple au fost chiar bisericile, bazilicile și catedralele, într-un timp când preocuparea pentru "dincolo" ordona viețile de zi cu zi. Apoi, trecând prin somptuoasele spații protocolare ale reședințelor aristocratice, cărora ideea de muzică clasică le va rămâne mereu îndatorată, ajungem la templul modern, sala de concerte sau teatrul de operă, locuri ale accesului universal la valori, cândva, rezervate doar privilegiaților. Se obișnuiește, desigur, să se cânte astăzi și în aer liber, însă referința rămâne, în continuare, acustica sălilor gândite special pentru ca marea muzică să beneficieze de condiții ideale de redare și receptare.
Se vorbește mult, în momentul de față, despre o nouă sală de concerte la Londra, pe măsura importanței culturale a acestei metropole la început de secol XXI - și se pare că Sir Simon Rattle pune la bătaie întreaga sa reputație pentru ca dorința lui să devină realitate. Parisul a salutat noul mileniu, în 2015, prin futurista "Philharmonie de Paris", complexul a cărui arhitectură face să tresalte, cu siguranță, orice pasionat de science-fiction. E straniu, parcă, faptul că, în plină eră digitală, în care muzica înregistrată și-a pierdut, aproape, suportul fizic, nevoia de templu, adus la zi, rămâne o prioritate. Așa se explică de ce, după o istorie de 70 de ani, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Hamburg și-a schimbat numele, la începutulul lui 2017, adăugându-și-l pe cel purtat de "Elbphilharmonie", impresionantul templu muzical îmbrăcat în sticlă, al cărui design își trage inspirația din anticul templu din Delphi, stadioanele de fotbal și din cel al corturilor. De ce s-a optat pentru redenumire? Pentru că identitatea pe care ți-o dă templul în care oficiezi este prea importantă ca să fie trecută cu vederea.
"Templele muzicii, de ieri și de azi" ar putea fi tema evenimentului de vineri, 17 iunie, pe care Orchestra "Elbphilharmonie" îl oferă nu la sediul său, ci în Biserica Sf. Gheoghe din Wismar, oraș hanseatic situat în sfera zonei metropolitane a Hamburgului, al cărui centru vechi figurează pe lista Patrimoniului Cutural Mondial UNESCO. Biserica Sf. Gheorghe este unul dintre punctele de atracție ale centrului istoric, a fost ridicată în 1404 și a suferit grav în urma unui bombardament, la finalul celui de-al Doilea Război Mondial. Refacerea edificiului s-a încheiat în 2010 și a presupus costuri de 40 de milioane de euro.
În acest spațiu peste care au trecut 6 veacuri de istorie, Orchestra "Elbphilharmonie" va oferi un program pe măsura viziunii îndrăznețe a lui Thomas Hengelbrock, actualul dirijor principal, care înseamnă, între altele, ocolirea locurilor comune în programele alese: Concertul op. 15 de Benjamin Britten (solistă - violonista Vilde Frang, care a prezentat această bijuterie necunoscută îndeajuns și la București, în Festivalul "Enescu") și Simfonia I de Edward Elgar. Bagheta dirijorală îi revine finlandezului Sakari Oramo.
Nu pierdeți, deci, acest eveniment transmis în direct de Radio România Muzical, prin Uniunea Europeană de Radio, vineri, 17 iunie 2016, de la ora 20,50.