Pelléas și Mélisande de Debussy - în direct de la Festivalul de la Aix-en-Provence

Nu încape îndoială că Pelleas și Melisande de Debussy se numără printre cele mai semnificative creații din istoria genului dramatic. Povestea îi are protagoniști pe Prințul Golaud - căsătorit cu prințesa orfană Melisande, pe care a adus-o în întunecatul castel al bunicului său, Regele Arkel. Aici Melisande îl cunoaște și apoi se îndrăgostește de fratele vitreg al lui Golaud, Prințul Pelleas. Suspiciunea și gelozia extremă ale lui Golaud sunt forțele ce împing înainte derularea acțiunii ce culminează cu o scenă de dragoste, povestea încheindu-se tragic, cu uciderea lui Pelleas și moartea lentă a Melisandei. Au existat dintotdeauna comparații cu Tristan și Isolda datorită firului narativ, de aceea uneori capodopera impresionistă a lui Debussy este cunoscută și ca "Tristan francez".

La Radio România Muzical urmărim joia aceasta, în 7 iulie 2016, cea mai nouă producție a acestei capodopere, pusă în scenă în cadrul Festivalului de la Aix-en-Provence. Viziunea regizorală îi aparține lui Katie Mitchell, renumită creatoare engleză, care spune despre opera simbolistă a lui Debussy, adesea considerată anti-teatreală că "Producția noastră nu va fi statică deloc. Va fi, sper, minunat de suprarealistă." - a declarat regizoarea pentru publicația Opera News, continuând: "Îmi place că (opera lui Debussy) este într-o continuă derulare, merge mereu înainte și astfel nu are începuturi și finaluri de scene. Partitura nu ia niciodată pauze." În această nouă montare Mitchell o plasează pe Melisande în centrul atenției, iar acțiunea se relevă în chip de vis al acesteia. "Îmi imaginez unul dintre visurile acelea hiper-naturalistice, în care toate elementele vieții sunt prezente, dar într-o ordine și locuri greșite." - spunea ea. "Există o tradiție, pe care Maeterlinck a început-o și pe care Debussy a continuat-o și ea se referă la misterul acestei femei. Privim în ochiul furtunii - misterul Melisandei."

La Aix-en-Provence Mélisande va fi jucată de soprana (și șefa de orchestră!) Barbara Hannigan, una dintre cele mai extraordinare interprete de muzică modernă și nouă ale zilelor noastre. Stéphane Degout va fi Pelléas, Laurent Naouri - Golaud, pe Franz Josef Selig îl veți auzi în rolul lui Arkel, în vreme ce Sylvie Brunet-Grupposo o va juca pe Geneviève. Din distribuție mai fac parte Chloé Briot - Yniold și Thomas Dear - medicul. Corul Operei din Cape Town și Orchestra "Philharmonia" din Londra vor fi dirijate de Esa-Pekka Salonen.

O transmisiune directă ce începe la ora 20.30 și este posibilă, ca de obicei, prin intermediul Uniunii Europene de Radio.




Irina Cristina Vasilescu