Pe 12 și 13 septembrie 2016, la „Arpeggio” un album eveniment în amintirea Mihaelei Ursuleasa
Un mare talent, cu o carieră muzicală ce promitea multe reușite
Am decis ca primele două cronici de disc din noua grilă Radio România Muzical, să fie dedicate unui album lansat de curând de Editura Casa Radio, ce aparține unui artist român. Din păcate, despre pianista Mihaela Ursuleasa, pentru că la ea mă refer, suntem nevoiți să vorbim la timpul trecut, deoarece ea fizic nu mai este printre noi. Avem norocul înregistrărilor ce ne-au rămas pentru a o păstra în memorie. Un mare talent, cu o carieră muzicală ce promitea multe reușite. Publicația germană Der Spiegel scria despre Mihaela Ursuleasa că reamintește vivacitatea și atacul tinerei Martha Argerich la care se adaugă sensibilitatea Clara Haskil.
I s-a reproșat uneori "patima" din interpretare, acea trăire intensă care o făcea să se elibereze de tempourile și ritmurile partiturii, să-i șocheze chiar, pe cei mai conservatori. Din păcate n-a avut timp să argumenteze pe deplin stilul său de interpretare.
Mozart, Beetohven și Constantinescu
Albumul de față, apărut în luna august 2016, inclus în cadrul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016, cuprinde înregistrări din două concerte pe care Mihaela Ursuleasa le-a susținut pe scena Sălii Radio, alături de Orchestra de Cameră , dirijată de Horia Andreescu. Primul dintre ele a avut loc pe 20 februarie 2008. Mihaela Ursuleasa a fost solista Concertului nr 20 KV 466 in re minor pentru pian si orchestra de Mozart. O inregistrare în care o recunoaștem pe Mihaela Ursuleasa, impetuozitatea ei, sensibilitatea, tușeul, care devenise marca sa artistică și de asemenea nerăbdarea, îmblânzită totuși de momente o sensibilitate aparte.
Al doilea concert s-a desfășurat pe 5 mai 2010 iar bisul cu care a mulțumit pentru entuziasmul aplauzelor publiclului a fost Toccata de Paul Constantinescu. Pianista a interpretat atunci Concertul nr. 3 op. 37 in do minor pentru pian și orchestra de Beethoven. Un concert pe care l-a cântat de mai multe ori dealungul scurtei sale cariere. După o prestație americană a acestei partituri, New York Times scrie că: Mihaela Ursuleasa și-a asumat riscul de a da nuanțe războinice acestui concert. Iar acest risc a pus într-o lumină favorabilă partitura lui Beethoven.
Luni și marți 12 și 13 septembrie, vă invit la rubrica CD Review, ce se difuzează în emisiunea "Arpeggio" în jurul orei 12.15 să ne închipuim că Mihaela Ursuleasa s-a întors acasă, pe scena de concert. Iar noi ne bucurăm ascultând-o.