Patimile după Matei de Johann Sebastian Bach, oratoriu transmis în direct de la Amsterdam
Un eveniment de anvergură vă propunem la Radio România Muzical duminică, 20 martie, începând de la ora 13.00: Proiectul Săptămâna Mare al Uniunii Europene de Radio cu Oratoriul BWV 244 "Patimile după Matei" de Johann Sebastian Bach - o capodoperă, pe care o vom transmite live de la Concertgebouw din Amsterdam, ale cărei profunzimi ecleziastice nu pot decât să ne răscolească gândurile, emoțiile și să ne îndrepte către lucrurile cu adevărat importante din viața noastră.
Dedicat Bisericii Protestante, a cărei adept a fost Johann Sebastian Bach, oratoriul "Patimile după Matei" impune o sinteză artistică grandioasă și adâncă. Despre importanța acestui demers componistic realizat în 1729, la șase ani după preluarea postului de cantor la Thomaskirche din Leipzig, ne dă indicii chiar manuscrisul aflat acum la Berlin. "Passio Domini nostri Jesus Cristus secundum Evangelistam Mattheum" (titlul original) e foarte îngrijit, ca și când ar fi lucrat cu rigla și compasul, iar pentru intervențiile Evanghelistului a folosit cerneală roșie, tocmai pentru ca mesajul divin să se distingă de restul textului.
Din punct de vedere muzical, Johann Sebastian Bach optează pentru sonorități diferențiate. Recitativele Evanghelistului sunt însoțite doar de bas continuu, pe când figura lui Iisus apare încadradă de ansamblul corzilor, ce creează un efect de halou/aură. O singură dată recitativul lui Iisus se transformă într-un arioso, când explică semnificația mistică a pâinii și a vinului. La fel, o singură dată vocea Lui răsună fără acompaniament, atunci când rostește pe cruce: "Doamne, de ce m-ai părăsit?"
Elementele narative sunt dezvoltate de coralele luterane, unele repetându-se în armonizări adecvate punctului dramaturgic. Ariile aduc momente de meditație; una dintre cele mai vibrante fiind aria intonată de mezzosoprană la începutul părții a doua, "Îndură-te Doamne de mine, pentru lacrimile mele..."
Pentru libret compozitorul a colaborat cu Christian Friedrich Picander, iar ceea ce a rezultat reprezintă o excepțională combinație între două genuri, adică între oratoriu și dramă muzicală, ce se bazează pe evenimentele descrise de apostolul Matei în Evanghelia sa. Pe parcursul amplei desfășurări muzicale se confruntă două lumi diferite stilistic și filosofic: lumea coralului protestant, pe de o parte, și lumea frământată a teatrului, a dramei cu personaje reale, pe de altă parte.
Va fi incitant și benefic să ascultăm această culminație a muzicii religioase programată în Duminica Floriilor a Bisericii Catolice. Uniunea Europeană de Radio l-a ales dirijor pe Ivor Bolton, sub bagheta căruia vor evolua mulți cântăreți și ansambluri reunite: sopranele Carolyn Sampson și Lydia Teuscher, contratenorii David Daniels și Lawrence Zazzo, tenorii James Gilchrist și Jeremy Ovenden, basul Christopher Maltman și bas-baritonul Thomas Oliemans; pe scena sălii Concertgebouw se vor afla Corul Radiodifuziunii Olandeze, Corul Național Olandez de Băieți și Orchestra Regală "Concertgebouw".
Vă aștept duminică, 20 martie, la Radio România Muzical, într-o ediție specială a emisiunii "Scena europeană". Transmisiunea directă de la Amsterdam va începe la ora 13.00.