O reîntâlnire cu Vassily Sinaisky și cu Orchestra Simfonică din Bournemouth

De la prima privire afișul acestui concert este foarte ispititor printr-o multitudine de aspecte... Unele cu nuanțe subiective pentru noi, românii, dar, în mod cert, argumentele obiective sunt cele extrem de convingătoare!

Orchestra Simfonică din Bournemouth

Orchestra din Bournemouth este cea la care a activat un deceniu și jumătate Constantin Silvestri, readucând-o în circuitul unora dintre cele mai prestigioase colective simfonice europene.Turneele, înregistrările, concertele de atunci au rămas în memoria vieții artistice britanice. Epoca petrecută de Silvestri acolo este și astăzi citată ca cea a renașterii gloriei unei formații înființate în 1893! Anul trecut - într-un sondaj realizat de platforma online Bachtrack, la care au participat aproape 12 mii de votanți - a fost aleasă "cea mai apreciată orchestră din lume" dintre 383 de colective nominalizate, din 40 de țări... Cu o istorie impresionantă, cu performanțe interpretative și repertoriale deosebite, cu o discografie amplă și variată, această formație și-a păstrat renumele. Din 1979 sediul orchestrei a fost mutat la Poole iar cele aproximativ 150 de concerte pe an oferă melomanilor din sudul și sud-vestul Angliei bucuria întâlnirii cu universul clasic.

Dirijorul Vassily Sinaisky

In toamna trecută, toți cei care l-am ascultat pe dirijorul rus Vassily Sinaisky în finalul Festivalului RadiRo am rămas literalmente fermecați de ceea ce a reușit să "povestească" bagheta aflată la pupitrul Orchestrei Naționale a Franței, de felul în care muzica sa ne-a învăluit, ne-a copleșit, ne-a vrăjit! Experiența interpretativă a acestui maestru este una considerabilă, capacitatea sa de a suda un colectiv sub puternica sa viziune artistică s-a relevat extraordinar în repertoriul romantic abordat.

In programul propus acestei ediții a 'Scenei europene' (preluat live prin intermediul Uniunii Europene de Radio) dirijorul aduce în atenție o altă partitură monumentală de factură romantică: cea de a doua simfonie de Edward Elgar, cea considerată mult mai lirică decât precedenta, mai subiectivă, cu trimiteri spre luminozitatea unor imagini italiene, redate cu poezia specifică creatorului britanic...

O carieră internațională de prestigiu, lansată mai ales după ce Vassily Sinaisky a obținut medalia de aur la Concursul de dirijat "Herbert von Karajan" în 1973, l-a purtat pe dirijorul școlit sub îndrumarea lui Ilia Musin la Conservatorul din Sankt Petersburg și a lui Kirill Kondrashin la Filarmonica din Moscova pe mari podiumuri de concert ale lumii, dar și pe afișele unor importante teatre de operă. Sinaisky a fost - din 2010 - nu numai principalul dirijor, ci și directorul muzical la Teatrul Bolșoi din Moscova, colaborările sale cu Opera din San Francisco sau cu Teatrul "An der Wien" fiind recent elogiate în presă.

Activitatea lui Sinaisky în galeria marilor orchestre britanice reprezintă de acum o tradițe în peisajul muzical englez, artistul deținând și titlul de "Conductor Emeritus" la BBC Philharmonic. In fruntea Orchestrei Simfonice a orașului Birmingham apare și în concertul de închidere al Mozartfest de la Bath, ediția 2015.

Pianistul Kirill Gerstein

Un drum mai puțin obișnuit a fost urmat de acest pianist născut în sud-vestul Rusiei... A început cu studiul muzicii clasice la o școală specială, dar a fost fascinat de discurile de jazz ale părinților, iar performanțele sale au atras atenția vibrafonistului american Gary Burton, invitat la un festival în Rusia. La recomandarea lui, Kirill Gerstein a devenit - la 14 ani - cel mai tânăr student acceptat vreodată la departamentul de jazz de la Berklee College of Music din Boston. Pentru a se perfecționa apoi în "zona clasică", Gerstein s-a mutat la New York, urmând Manhattan School of Music. Indrumările lui Dmitri Bashkirov (la Madrid) și ale lui Ferenc Rados (la Budapesta) au completat "pedigree"-ul acestui muzician care a obținut multe premii, unul dintre cele mai interesante fiind cel al Fundației "Gilmore" care constă în suma de 300 de mii de dolari (din care artistul a comandat câteva compoziții unor autori contemporani). Schumann, Liszt, Musorgski, Ceaikovski figurează în preocupările sale discografice, alături de colaborări camerale cu alți instrumentiști de top.

Cel de-al patrulea concert pentru pian de Beethoven este opțiunea sa solistică pentru apariția alături de Orchestra din Bournemouth, în cele 3 seri succesive la Poole, la Exeter și Basingstoke.

În direct de la Poole, un concert care începe de la ora 21.30, miercuri, 25 noiembrie. De ascultat numai la Radio România Muzical. 

Anca Ioana Andriescu