MET-ul în competiția cu Tosca Scalei...
Rareori s-a întâmplat ca cele 2 evenimente "de decembrie" patronate de Seara de operă să vină cu oferte atât de interesante ca în acest an. SCALA, sâmbăta trecută, cu o excepțională Tosca - în versiunea originală, cea compusă de Giacomo Puccini pentru legendara Hariclea Darclee în rolul titular și cu minunata tripletă Netrebko - Meli - Salsi în distribuție, METul, sâmbăta viitoare, cu Dama de pică - în opinia mea, cea mai complexă operă din creația lui Ceaikovski - și cu careul de Ași: Yusif Eyvazov (soțul Annei Netrebko) - în rolul Hermann, Lise Davidsen - în rolul Lisa, Larissa Diadkova - Contesa și maestrul Vasily Petrenko - la pupitrul dirijoral.
Două oferte desprinse din cele mai puternice teritorii operistice: opera italiană, respectiv opera rusă; două oferte propuse, în fapt, de cele mai importante teatre lirice din Europa, respectiv America...
Poate că nu știați ...
... dar capodopera lui Piotr Ilici Ceaikovski , Dama de pică, s-a cântat în premieră la MET pe 5 martie 1910 - în limba germană!!! - și sub conducerea muzicală a marelui compozitor și dirijor austriac Gustav Mahler, aflat la ultima lui stagiune la MET. Soprana cehă Emmy Destinn a fost prima "Lisa": o voce de soprană lirico spinto, amplă, cu succese în repertoriul de operă germană (Wagner) și în rolul Aida (Verdi); în timp ce, primul Hermann a fost interpretat de tenorul născut în Moravia, Leo Slezak: un foarte apreciat interpret al rolurilor Otello (Verdi)- mai ales de maestrul Arturo Toscanini!- și Lohengrin (Wagner) - la vremea respectivă; după ei, urmând la MET: Teresa Stratas, Raina Kabaiwanska, Maria Guleghina, Karita Mattila ... - în rolul Lisa; Jon Vickers, William Walker, Nicolai Gedda, Placido Domingo, Vladimir Galousine... - în rolul Hermann - secondați, firește, de mulți alți parteneri și dirijori iluștri; și specific că, în urmă cu 25 de ani, premiera producției reluată în această stagiune, semnată de regizorul australian Elijah Moshinsky, a prilejuit - atât debutul new-yorkez al regretatului bariton Dmitri Hvorostovski (Contele Eletsky ), cât și retragerea de pe scenă a formidabilei Leonie Rysanek (Contesa).
Spectacolul preluat de noi în transmisiune directă de la MET...
...este penultimul din seria de 7 cu opera Dama de pică - reluată în regia lui Elijah Moshinsky datată 1995. Un spectacol care consemnează 2 debuturi mult așteptate in loco.
Primul, cel al sopranei norvegiene Lise Davidsen : la 32 de ani, triplă laureată a prestigioaselor concursuri: Operalia ( premiul I-voci feminine, Premiul "Birgit Nilsson", Premiul Publicului), Belvedere-Hans Gabor (Premiul al II-lea, Premiul "Media", Premiul Publicului) și Queen Sonja - de 3 ani încoace ridicată în slă de toată presa muzicală și cu un debut splendid, astă- vară la Bayreuth, în Deschiderea celebrului Festival "Richard Wagner" cu rolul Elisabeth (Tannhauser); al doilea, cel al dirijorului ruso-britanic Vasily Petrenko (42 de ani), dirijor preponderent de "simfonic" până în 2004 când a debutat în teatrul liric, dirijând - cu un succes fulminant! - chiar Dama de pică, la Opera de Stat din Hamburg. Amândoi, artiști - destul de familiari nouă din transmisiunile directe prilejuite de Stagiunile Euroradio și, înregistrându-și numele în Cartea de onoare a Festivalului internațional "George Enescu": Lise Davidsen, pentru întâia oară, astă- toamnă - cu opera în concert Peter Grimes de Benjamin Britten, Vasily Petrenko, revenind la București ca șef de orchestră, de mai multe ori...
De data aceasta, l-am invitat în studio pe criticul muzical Costin Popa: binecunoscut colaborator al meu, pe care știu că-l citiți și-l apreciați. Costin Popa, fin și activ observator al fenomenului operistic - românesc și internațional, proaspăt distins cu Premiul pentru critică muzicală pe anul 2019 de Revistele UCMR "Actualitatea muzicală"și ”Muzica”.