Marea soprană Maria Slătinaru Nistor - invitată la ceas aniversar în studioul Serii de operă
După ce a văzut-o în rolurile Leonore din opera "Fidelio" și Floria Tosca din opera "Tosca" , un cronicar german a scris în elitista revistă Opern Welt : "Slătinaru nu are rivală în lume în aceste două roluri". Era anul 1977! Iar un altul, după debutul său australian cu Aida, a subliniat cât de dificil îi era să spună prin ce anume l-a fascinat mai întâi marea noastră soprană:"prin știința cântului, ușurința emisiei vocale, intensitatea trăirii personajului sau prin disciplina vocală cu care știa să evite toate efectele facile pentru că nu avea nevoie de ele ..." În timp ce, în 1987, un critic muzical canadian avea să afirme în revista La Presse din Montreal că Slătinaru, în Tosca, a avut momente care i-au evocat-o, nici mai mult nici mai puțin decât pe "La Divina" Maria Callas ... - și am selectat numai 3 opinii dintre multele referiri ale presei internaționale cu privire la exatraordinara personalitate artistică a marii noastre soprane, Maria Slătinaru Nistor, aniversând vineri - și fiind aniversată în următoarele zile! - 80 de primăveri ...
Soprana Maria Slătinaru Nistor, aniversată la Seara de operă - și apoi de Opera Națională ( 27 mai ) și Universitatea de Muzică București ( 29 mai ) - nu pentru că a cerut-o : ci pentru că face parte dintre acei muzicieni români cărora le datorăm, atât recunoștință - pentru faptul că au ales să rămână în această țară, oferindu-se cu toată ființa lor Culturii românești! - cât și prestigiul artistic înalt de care ne bucurăm azi în lumea spectacolului de operă, percepția noastră în străinătate ca o spiritualitate de o frumusețe egală cu toate succesele internaționale repurtate de această splendidă artistă în anii '70, '80.
Maria Slătinaru Nistor, soprana care a contribuit substanțial - consider eu! - la ridicarea spectacolului de operă românesc la nivelul spectacolelor de pe cele mai importante scene lirice din lume, de câte ori venea să cânte acasă. Și căreia, Radiodifuziunea Română îi datorează, câteva integrale de operă înregistrate în premieră la noi, intrate în Fonoteca de Aur a acestei instituții; în timp ce Muzica Românească, îi datorează crearea scenică a unor roluri din câteva opere foarte importante pentru istoria ei - ca de pildă cele din operele: "Hamlet" de Pascal Bentoiu sau "Ecaterina Teodoroiu" de Emil Lerescu.
Maria Slătinaru Nistor, o artistă de " linia I", în urmă cu 4 decenii. Cu o voce de mare frumusețe: amplă, caldă, bogată în armonice și emoționantă, comparată de mulți, cu cea a legendarei soprane Renata Tebaldi - cea, supranumită "Voce d'Angelo". O artistă capabilă de o muncă asiduă și nenumărate sacrificii care, încă de la începuturile carierei sale, a sfidat cu curaj și determinare orice concurență și a câștigat cele mai dificile Concursuri de Canto - "Ceaikovski" de la Moscova ( 1966 ), Concursul de la Toulouse ( 1967 ), "Francisco Vinas" de la Barcelona ( 1969 ) și Concursul de la Hertogenbosh ( 1969 ) - pentru ca apoi, să străbată spații culturale dintre cele mai exigente.
Maria Slătinaru Nistor, un nume devenit un adevărat garant al succesului în perioada anilor 1970 - 1990, fie că se afla pe afișul Operei de Stat vieneze, al Operele din Sydney, Berlin, Paris, Geneva sau Montreal, fie pe cel al teatrelor " Liceo" din Barcelona, "La Fenice" din Veneția sau "Metropolitan" din New York; iar, după retragerea artistei din lumina reflectoarelor, un nume care a atras o pleiadă întreagă de studente la Clasa de Canto pe care aceasta și-a format-o la Universitatea de Muzică din București. Irina Iordăchescu, Valentina Naforniță, Oana Andra, Roxana Constantinescu, Laura Nicorescu, Iulia Maria Dan... - ieri, studentele Mariei Slătinaru Nistor, azi, la rândul lor minunate artiste - care declară însă cu o enormă mândrie că au învățat de la maestra lor, cu mult mai mult decât partituri, roluri, tehnică vocală sau o anume disciplină...
Maria Slătinaru Nistor, un adevărat mentor și model în viață. Un izvor mereu tânăr de sfaturi și încredere pentru tinerii cântăreți. O artistă pe care, la rândul meu, o prețuiesc enorm și a cărei prezență în studioul Serii de operă o aștept, de fiecare dată, cu bucurie și emoție....