Live de la Barbican Hall, ”Vecerniile anului 1610” de Claudio Monteverdi cu Ansamblul „The Sixteen”, condus de Harry Christophers
Nu foarte des avem ocazia să ascultăm live, lucrări sacre semnate Claudio Monteverdi. Va fi posibil acest lucru prin intermediul Uniunii Europene de Radio care ne oferă miercuri 15 mai, concertul Ansamblului "The Sixteen", condus de Harry Christophers susținut la Barbican Hall din Londra. Înființat cu 45 de ani în urmă, este unul dintre cele mai valoroase și admirate coruri din Marea Britanie, acoperind o arie stilistică extrem de vastă, de la polifonia medievală până la creații din sfera muzicii contemporane, cu o focalizare asupra repertoriului renascentist și baroc - peste 600 de ani de muzică, prezentate unui public de o mare diversitate.
Cele 18 voci sunt acompaniate și de o orchestră cu instrumente de epocă, apărută odată cu ciclul de concerte dedicat muzicii lui Henry Purcell și oratoriilor de Handel. De această dată avem ocazia să ascultăm Vecerniile anului 1610 de Claudio Monteverdi, potrivit lui Harry Christophers "unele dintre cele mai valoroase pagini compuse vreodată, combinând o expresie de o mare profunzime cu o frumusețe muzicală fără egal". El aduce în discuție una dintre tehnicile autorului italian - dictum recitar cantando - genul de vorbire cântată, pe care o explorează la maximum în versiunea pe care o propune alături de ansamblul său, "tocmai pentru a readuce la viață aceste pagini uluitoare pentru publicul secolului XXI".
Ne reamintim, Claudio Monteverdi și-a petrecut cei mai frumoși ani la Mantova în slujba unui duce demn dar foarte pretențios, mare protector al artelor. Aici a compus Vespro della Beata Vergine, publicate la Veneția în 1610, la puțin timp Serenissima Republică invitîndu-l să-i devină maestru de cor la Basilica San Marco. Poate aceste Vecernii, sau chiar grandioasa Missă In illo Tempore i-au deschis această poartă, deși el ar fi răspuns cu modestie, "non sum dignus". Cu alte cuvinte, dincolo de seria impresionantă de madrigale și de L'Orfeo, prima operă importantă din istoria muzicii, Monteverdi a compus motete, misse, psalmi, imnuri și aceasta după ce a stabilit profilul secondei prattica. Iar Vespro della Beata Vergine confirmă acest lucru, el îmbrățișând deopotrivă arta trecutului, a Renașterii și pe cea a viitorului. Nu a întors spatele polifoniei, însă treptat, a modificat limbajul, anticipând ceea ce va constitui esența barocului - monodia acompaniată, basul continuu, contribuind la nașterea sa.
Cât despre ansamblul "The Sixteen", acesta a înregistrat pe disc, Vecerniile anului 1610 de Claudio Monteverdi, le-a interpretat într-un turneu susținut în Marea Britanie în anul 2019, revenind pe scena Centrului Barbican din Londra pentru un nou concert miercuri 15 mai, de la ora 21,30.