Joyce DiDonato, o Cenușăreasă – de multă vreme așteptată, la MET!
Se montează rar. Deși, reia - ca subiect - unul dintre cele mai iubite basme și a fost, la finalul secolului al XIX-lea, un hit. Mă refer la opera lui Jules Massenet, Cendrillon - compusă 8 decenii mai târziu de la premiera "Cenușăresei" rossiniene - o adevărată "cenușăreasă" - din punctul de vedere al popularității, în comparație cu La Cenerentola lui Rossini.
Cenușăreasa lui Massenet se montează rar și, cu siguranță, Teatrul "Metropolitan" din New York nu s-ar fi oprit - nici acum! - asupra ei, dacă nu ar fi adorat-o pe Joyce DiDonato și nu ar fi existat producția lui Laurent Pelly. Joyce DiDonato, cea mai apreciată mezzosoprană americană a ultimului deceniu: impecabilă vocalistă, splendidă prezență scenică... Iar producția lui Pelly - datată 2006 și solicitată, de fapt, pentru debutul starului american în rolul titular de la Opera din Santa Fe! - feerică, ingenioasă, imaginând o carte de povești cu ilustrații superbe ... un spectacol "plimbat" de 12 ani încoace pe scene ca: "Gran Teatre del Liceo" din Barcelona, Opera Regală "Covent Garden" din Londra sau "La Monnaie" din Bruxelles, cu un enorm succes.
A fost odată, ca niciodată...
..."o dulce și solară Diva americană, care a readus la viață o operă - moartă" ( The New York Times, 13 aprilie 2018 )
Da, doar de atât a fost nevoie: Joyce DiDonato să-și dorească în repertoriu, rolul titular al operei Cendrillon de Jules Massenet. Fusese "Angelina" din La Cenerentola rossiniană, timp de peste 19 ani. Inclusiv la MET. Cu "Lucette" însă, DiDonato știa foarte bine că avea să pătrundă într-o altă lume...
" Rossini și Massenet fac parte din lumi foarte diferite - specifica într-un interviu, diva americană. Stilul belcantistic rossinian invită la ornamentații, libertate, oferă mult spațiu unei interpretării personale, în timp ce stilul lui Massenet este mult mai specific și bine delimitat, nu conține nici o măsură de muzică fără adnotări de agogică sau frazare în partitură. Și dramaturgic, operele sunt diferite. Opera lui Rossini se vrea o lecție de moralitate - Zâna cea Bună fiind înlocuită ca personaj de un ... filosof. Opera lui Massenet, în schimb, este centrată pe dimensiunea romantică, magică a basmului șiintră mult mai adânc în lumea plină de meloncolie a Cenușăresei".
Prin urmare, Cendrillon - în premieră la Teatrul "Metropolitan" din New York și Joyce DiDonato - în sfârșit, pentru întâia oară în rolul titular al Cenusăresei lui Massenet, la MET! Prilej de neratat pentru Seara de operă - care va prelua spectacolul de Sâmbătă, 28 aprilie, în transmisiune directă - și, de asemeni sper, de neratat pentru niciunul dintre dumneavoastră...