În direct:”Elemente și furii” cu Jordi Savall și ”Le Concert des Nations”
Este un eveniment, mai ales pentru iubitorii muzicii vechi, întâlnirea, sau după caz, reîntâlnirea cu dirijorul Jordi Savall și unul dintre ansamblurile sale de profil - "Le Concert des Nations", destinat cu precădere lucrărilor de anvergură pentru ansambluri lărgite în acest perimetru baroc. Un nou concert ne este oferit prin Uniunea Europeană de Radio, miercuri 15 februarie , susținut la Palatul Muzicii Catalane din Barcelona, de acest mare promotor, cercetător și interpret al muzicii vechi, având ca temă "Elemente și furii". Ne sunt propuse pagini ce exprimă cu o mare plasticitate dimensiunea forțelor dezlănțuite ale naturii, așa cum pot fi captate în muzică - natura văzută și cea nevăzută, în cazul ultimei lucrări din program - baletul "Don Juan" de Christoph Willibald Gluck; o temă care, într-o oarecare măsură ne pune pe gânduri prin prisma unor evenimente tragice recente.
Este un privilegiu a vorbi despre Jordi Savall - un nobil maestru care a ajuns să se identifice cu epoca pe care o promovează în concerte și înregistrări de referință. Este considerat unul dintre "arhitecții principali" ai curentului prin care muzica veche europeană, din spațiul mediteranean, și de fapt din întreaga lume (în componenta tradițională veche), este readusă în atenția publicului actual în formulări excepționale. Cunoaștem faptul că a fost și este în continuare interesat să descopere și să pună în valoare vechi manuscrise. "Am căutat întotdeauna acele muzici care mi-au dăruit bucurie", mărturisește Jordi Savall într-un interviu…"Cred că muzica veche, spre deosebire de cea clasică și de cea de secol XIX are șansa enormă de a putea fi receptată de oameni cu cele mai diverse grade de pregătire. Pentru că acest repertoriu corespunde unei perioade în care granițele dintre muzica tradițională și cea cultă nu erau atât de bine delimitate."
Ce vom asculta de această dată? Pentru început o Suită din muzica baletului "Les Élémens" de Jean-Féry Rebel, o partitură publicată în 1737, înregistrată în această formulă încă din anul 2015 - mă refer la albumul "Les Éléments. Tempêtes, Orages & Fêtes Marines 1674 - 1764". Jordi Savall revine , cu alte cuvinte la o temă mai veche, pe care însă o reinterpretează, îi oferă o altă perpectivă. Pentru că de la această tehnică "a artei de a picta cu sunete" regăsită în muzica lui Jean-Féry Rebel, descriind cu o maximă culoare orchestrală în prolog Haosul din care a fost creată lumea în cele 7 zile, ajungem pe Tamisa, în contextul unor serbări regale guvernate de monarhul Angliei, George I. Suita regală îmbarcată cu tot fastul pe câteva vase, se delecta după model venețian în acordurile unor strălucite Suite orchestrale compuse de Georg Friedrich Handel în anul 1717. Le cunoaștem sub titlul "Muzica apelor", înregistrate pe disc încă din anul 1993. Jordi Savall propune în noul concert, cea mai substanțială dintre cele trei Suite - nr.1 în Fa major, pentru ca la final să fim martori ai răzbunării, potrivit scenariului semnat de Rainiero de Calzabigi, pentru care Christoph Willibald Gluck a compus muzica baletului "Don Juan". Este o creație a anului 1761, una dintre cele mai dramatice pagini ale epocii, în care acest seducător lipsit de scrupule este condamnat și aruncat în iad în Scena finală a furiilor, de asemenea o partitură care a revoluționat muzica destinată baletului. O regăsim și pe aceasta într-unul dintre albumele anului 2022 lansate sub sigla personală a dirijorului catalan - Alia Vox.
Dar, dacă nu aveți încă toate aceste albume în discografia personală, vă invit să ascultați lucrările menționate într-o transmisiune în direct, ce captează și atmosfera live a unei impresionante săli de concert, miercuri 15 februarie, de la ora 21.00, în "Scena europeană".