In direct de la Lübeck, concertul de deschidere al Festivalului Schlesswig-Holstein - Scena europeană, 12 iulie, ora 21.15
Pe Piotr Anderszewski îl așteptați la București, "live", în recital în septembrie în penultima zi a Festivalului Internațional "George Enescu". La România Muzical îl întâlniți tot LIVE, dar în calitate de solist al unuia dintre cele mai cunoscute concerte de Mozart - în transmisiunea directă de la Lübeck.
Este seara care deschide oficial unul dintre cele mai ample și prestigioase festivaluri de muzică clasică europene, găzduit pe teritoriul Germaniei, programul fiind prezentat în avanpremieră sâmbătă.
Festivalul Schlesswig Holstein
A pornit la drum acum trei decenii cu un buget care îi făcea invidioși pe mulți: era din start o manifestare muzicală de proporții mari, cu un număr impresionant de concerte, reunind vedete în plan interpretativ de pe diferite meridiane. În primii opt ani la conducerea Festivalului s-a aflat Justus Franz, care s-a străduit să impună standarde remarcabile manifestării, prin colectivele orchestrale și soliștii invitați. Sub conducerea lui Leonard Bernstein a luat ființă și Academia Festivalului, o orchestră alcătuită din forțe tinere valoroase, care a avut ocazia să lucreze apoi cu baghete faimoase ale acestor ani.
Mari artiști, obișnuiți ai celor mai celebre podiumuri de concert, de recital sau de operă din lume apar pe afișul acestui eveniment cultural european, nu doar în sălile de concerte ci și în castele, conace, hambare, dar și în spații mai puțin obișnuite melomanilor, cum sunt șantierele navale sau halele industriale, răspândite pe harta unuia dintre landurile bogate ale Germaniei. Imbinînd relaxarea picnicului cu bucuria muzicii interpretate live, festivalul este și o rampă de lansare pentru tinerii muzicieni în curs de afirmare. Atelierele muzicale destinate copiilor de la 3 la 13 ani au intrat de acum în tradiție și au fost organizate chiar programele unui "festival pentru copii"(începând din 2003).
Prilej de pelerinaj cultural pentru iubitorii muzicii clasice, Festivalul Schlesswig Holstein și-a adăugat o altă dimensisune stilistică în 2002, prin seria JazzBaltica menită să satisfacă exigențele publicului de jazz.
Din 1996 până în 2013, concepția fiecărei ediții a programelor consacrate muzicii clasice a avut în prim-plan câte o țară (Finlanda, Japonia, Statele Unite, Rusia, China, Țările Baltice, etc) iar de anul trecut Festivalul urmărește o viziune "retrospectivă" a unui portret de compozitor, nu numai prin creația ci și prin conexiunile acestei personalități cu altele din lumea muzicii.
Ediția 2015
După Felix Mendelssohn în 2014, actuala ediție îl omagiază pe Piotr Ilici Ceaikovski și - chiar dacă afișul inaugural nu conține numele faimosului romantic rus - îi aduce un omagiu prin cele două opusuri mozartiene ale primei părți a programului: pentru Ceaikovski, Mozart însemna "absolutul" în muzică, ceea ce a iubit fără rezerve în lumea sunetelor. Uvertura ultimei opere mozartiene ("La clemenza di Tito") prefațează momentul solistic care ne oferă bucuria de a-l asculta de Piotr Anderszerwski în Concertul nr.24, K 491, acel do minor admirat atât de mult de Beethoven și de Brahms. (Insistând ca repertoriul Clarei Schumann să includă neapărat și acest opus, Brahms a scris și o Cadenza pentru acest concert, așa cum au făcut și Busoni sau Fauré, printre mulți alții). Cel mai profund, cel mai dramatic, cel mai bogat ca sonoritate orchestrală (solicită de altfel, și cel mai amplu ansamblu în contextul celor 27 de concerte pentru pian de Mozart) - iată doar câteva dintre superlativele prin care a fost caracterizat !
Programul propus de Thomas Hengelbrock - din 2011 dirijorul principal al Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Hamburg - este completat cu Simfonia a II-a op.73 în Re major de Johannes Brahms. Chiar dacă Ceaikovski nu a avut nici o apreciere pentru muzica lui Brahms, pe acest afiș era firesc să apară o lucrare aparținând acestui compozitor german: Brahms s-a născut în această zonă de nord a Germaniei, chiar la Hamburg și reprezintă o mândrie culturală a acestui teritoriu. In plus, Brahms rămâne un autentic "magnet" pentru publicul larg !
Numele dirijorului Thomas Hengelbrock ne este familiar, mai ales prin numeroasele înregistrări ale sale la conducerea Orchestrei Baroce din Freiburg, al cărei membru fondator a fost în 1985. A înființat apoi Corul Balthasar-Neumann (în 1991) și ansamblul orchestral cu același nume (patru ani mai târziu) fiind preocupat de realizarea unor sonorități de autenticitate stilistică a muzicii respective, interpretate pe instrumente specifice epocii. De la creații ale barocului la cele contemporane, viziunea sa dirijorală a fost primită laudativ de critici și de melomani.
In direct de la Centrul Congreselor și Muzicii din Lübeck, unul dintre cei mai apreciați pianiști ai prezentului și un colectiv orchestral de tradiție; un moment festiv al vieții culturale europene și întânirea cu veritabile capodopere ale literaturii clasice și romantice, la Scena Europeană, în 12 iulie, de la ora 21.15.