George Petean este invitatul Luminiței Arvunescu la o ediție specială a Serii de operă

Un dialog cu marele bariton George Petean este ceea ce vă propune ediția specială a Serii de operă, marți, 7 februarie, de la ora 19.30. George Petean, venind pentru întâia oară într-un studio Radio România.

Un dialog - audio la radio și video online - în dimensiunile generoase ale unei ore și jumătate, narate - ușor tărăgănat, contrapunctate - de cele mai frumoase arii din repertoriul de bariton, firește, și confruntate - vă spun de pe acum - cu o modestie umană de excepție. Pentru că Petean e ardelean. Și foarte nefericit atunci când trebuie să vorbească despre el. Preferă să tăinuiască mai degrabă momentele lui de glorie, decât să-și dilueze propriul succes cu vorbe, să-i fie uitate reușitele, decât să primească complimente. Așa cum, nici să-și asculte înregistrările nu-i place. Sau, pe scenă, să improvizeze...

Am insistat teribil până a acceptat timpul real și concret al întâlnirii noastre radiofonice. Iar acum, când am reușit, vă invit să vă alăturați nouă într-un număr cât mai mare: cine știe când vom mai avea ocazia să descifrăm personalitatea și povestea de viață din spatele personajelor pe care baritonul George Petean le interpretează pe scena Operei, cu atâta dăruire și talent? ...

Despre Petean, câteva informații preliminarii

S-a născut la Cluj-Napoca, unde a și absolvit cursurile Liceului de Muzică (pian, trombon) și pe cele ale Academiei de Muzică "G. Dima".

Primul rol cântat pe scenă a fost "Don Giovanni" (Mozart), la 21 de ani, pe scena Operei Naționale Române din orașul natal, iar debutul internațional și l-a făcut cu "Marcello" din Boema pucciniană, la 24 de ani, pe scena Operei din Roma. După ce, cu un an mai înainte, câștigase Marele Premiu al Concursului internațional de Canto "Hariclea Darclee" de la Brăila.

Timp de 8 stagiuni a fost membru al prestigiosului Ansamblu de Soliști ai Operei de Stat din Hamburg (2002 - 2010) - unde a înregistrat minunate succese, în paralel cu o serie de debuturi pe multe alte scene lirice europene (Opera Regală "Covent Garden" din Londra, Operele de Stat din Viena, Munchen și Berlin, Opera "Bastille" din Paris, Teatrul "Liceo" din Barcelona sau Teatrul Regal din Madrid). Dar, recunoașterea unanimă pe plan internațional a primit-o după debutul în rolul "Simon Boccanegra" (Verdi) din 2012 de la Teatrul de Operă din Roma, sub conducerea celebrului Riccardo Muti: prilej cu care Petean avea să-mi declare că aceea a fost "cea mai mare onoare" a vieții sale. "Când maestrul Muti mi-a spus că nu dirijase până atunci niciodată această operă pentru că nu găsise o voce de bariton care să-i placă pentru rolul Dogelui". Și că atunci a învățat în 2 luni de colaborare cu Muti , mai mult decât învățase în 18 ani de muzică...

Alte partituri care l-au purtat pe cele mai importante scene:

"Bărbierul din Sevilla" (Hamburg, Frankfurt, Viena, Londra, Paris, Bologna), "Trubadurul" (Bregenz, Geneva, Berlin), "Boema" (Paris, Hamburg, Monte Carlo, "Metropolitan" din New York), "Don Carlo" (Viena, Munchen, Hamburg), "Lucia di Lammermoor" (Viena, Strasbourg, Hamburg), "Elixirul dragostei" (Paris, Hamburg, Lausanne), "Amicul Fritz" (Deutsche Oper din Berlin și înregistrare Deutsche Grammophon), "La Traviata" (Berlin, Hamburg), "Otello" (Madrid, Dresda), "Simon Boccanegra" (Sydney), "Puritanii" (Zurich), etc.

Luminița Arvunescu