George Enescu la Concerte de 5 stele
Pentru că George Enescu este o personalitate a culturii secolului XX s-au scris nenumărate articole și cărți. Așa încât, în zilele noastre este dificil să mai adaugi ceva. Și totuși se poate... pentru că muzica sa, este "descoperită" de tot mai mulți interpreți ai momentului.
Despre actul artistic, George Enescu afirma: "În lumea muzicii eu sunt cinci într-unul: compozitor, dirijor, violonist, pianist și profesor. Însă cel mai mult prețuiesc darul de a compune muzica și nici un muritor nu poate poseda o fericire mai mare…".
Sonata a III-a op 25 în la minor "în caracter popular românesc" (1926) de George Enescu la Sala de concerte "Stenhammar" din Gothenburg.
Anul trecut în programul din data de 11 octombrie de la Gothenburg, a figurat această sonată în interpretarea violonistului român Vlad Stănculeasa, cel care este considerat un continuator al marelui George Enescu. Născut la Craiova, Vlad Stănculeasa a urmat cursurile Universității Naționale de Muzică București și apoi s-a perfecționat la Academia Internațională Yehudi Menuhin din Elveția (cu Alberto Lysy și Liviu Prunaru) și la Conservatorul din Lausanne, clasa profesorului Pierre Amoyal. În 2007 a câștigat premiul al III-lea și premiul pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări enesciene la Concursul Internațional "George Enescu". Din 2009 este concertmaestru invitat al Orchestrei de cameră din Basel și a devenit concertmaestru al Orchestrei simfonice din Gothenburg. Vlad Stănculeasa cântă pe o vioară "Sanctus Serafin" din 1793 care i-a aparținut lui George Enescu ( un instrument pe care marele artist român l-a dăruit lui Yehudi Menuhin, care a l-a păstrat până la moartea sa, în 1999).
"Enescu reprezintă pentru mine 'acasă'... Mi-e foarte greu să vorbesc despre locul pe care îl ocupă în inima mea...Pentru mine muzica lui Enescu înseamnă o permanentă căutare, o neliniște greu de stăpânit, un dor permanent, nestins... Există înlănțuiri armonice în piesele lui care îmi dau fiori, iar modul incredibil de 'personal' în care a tratat vioara în creația sa dovedește legătura organică pe care a avut-o cu instrumentul căruia i-a datorat atât gloria, cât și nefericirea, în timpul vieții aura de interpret umbrind-o, în mod nedrept, pe cea de compositor. Mă surprind revenind mereu la muzica lui. Și nu întâmplător, primul meu compact disc, alături de pianul Thomas Hoppe, a fost dedicat creației românești pentru vioară, lucrările enesciene fiind în prim plan", mărturisește violonistul ( într-un interviu acordat Agerpres).
Programul din data de 11 octombrie 2015 de la Gothenburg a mai cuprins Cinci piese op 81 de Jean Sibelius și Sonata nr. 2 op 35 în sol minor de Carl Nielsen. La pian a fost James Maddox.
Rapsodia Română nr. 1 op 11 în La major la Sala " Dvorak" a Palatului Rudolfinum din Praga
În primii ani ai secolului XX, George Enescu s-a remarcat prin câteva compoziții care au devenit îndrăgite de publicul de pretutindeni: cele două Rapsodii Române (1901-1902) unde influența folclorului românesc este evidentă. Ceea ce l-a surprins și intrigat și pe George Enescu, a fost celebritatea acestor două lucrări, care au fost interpretate mai întâi la Paris apoi la Roma, cu un succes imens. Și încă un amănunt Rapsodia Română Nr. 1 a fost promovată în special de Leopold Stokowski la pupitrul Orchestrei Filarmonice din Philadelphia.
Anul trecut, în programul din data de 19 octombrie la Praga, au răsunat sonoritățile acestei îndrăgite lucrări enesciene în versiunea realizată de Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Praga dirijată de Tiberiu Soare. Născut la București, Tiberiu Soare este absolvent a două dintre Facultățile Universității Naționale de Muzică din București, cea de dirijat - clasa profesorilor Ludovic Bács și Petru Andriesei și cea de interpretare muzicală - tubă - clasa conf. univ. Ion Popescu. Apoi, s-a perfecționat la secția de dirijat orchestră cu Horia Andreescu și la cursurile de măiestrie susținute de dirijorii Alain Paris și Adrian Sunshine. Cariera sa a început în 1999, când a fost invitat la pupitrul filarmonicilor și teatrelor de operă din țară dar și din Europa. Cu ansamblul de muzică contemporană "Profil" (al cărui dirijor este de la înființarea acestuia din 2002), a debutat și în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu", ediția 2005. Tiberiu Soare este un neobosit promotor al muzicii românești, pentru care a primit numeroase distincții, printre care se numără Premiul Uniunii Artiștilor Interpreți din România, în urma premierei unei noi montări a operei Oedipe de George Enescu, eveniment desfășurat în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, ediția 2011. Doi ani mai târziu, a realizat și o înregistrare specială cu Simfonia a II-a op. 17 în La major de George Enescu, la pupitrul Orchestrei Naționale Radio.
Așadar, doi artiști români promotori ai creației enesciene la Gothenburg și la Praga, violonistul Vlad Stănculeasa și dirijorul Tiberiu Soare, pe care aveți ocazia să-i urmăriți în exclusivitate la Radio România Muzical, în cadrul emisiunii Concerte de 5 stele de joi, 18 august, începând cu ora 15.30. Prezintă Simona Dumitriu.