Gala laureaților Concursului Internațional 'Regina Elisabetha' de la Bruxelles, ediția 2016

La începutul secolului XX, în peisajul cultural belgian s-au remarcat două personalități: una din lumea regală întruchipată de Elisabeth von Wittelsbach, o ducesă din Bavaria, care avea să devină Majestatea Sa Regina Belgiei iar cealaltă din universul sonor reprezentat de violonistul virtuoz și compozitor Eugène Ysaÿe.

Istoria concursului

Pentru că în acele timpuri deja se înființaseră câteva concursuri dedicate unor mari artiști precum Frederic Chopin la Varșovia (1927) sau Franz Liszt la Budapesta ( 1933), cei doi reprezentanți de seamă ai Belgiei, s-au gândit la crearea unei competiții de la talie internațională și la Bruxelles. Concursul urma ca în fiecare an să fie destinat unui alt instrument iar programul să cuprindă pe lângă lucrări din literatura clasică universală și opusuri contemporane compuse special ( ca partituri impuse). Pentru a se realiza un astfel de proiect ambițios, era nevoie de un suport financiar semnificativ, așa că organizatorii, au fondat Fundația"Regina Elisabetha".

Primele ediții

Înainte de a debuta acest concurs, cu prima sa ediție dedicată viorii, Eugène Ysaÿe moare în 1931, așa încât abia în 1937 a " sunat" gongul inaugural. Prestigiul de care încă se bucura Ysaÿe precum și toată Curtea Regală belgiană, a reunit la Bruxelles, nume din elita violonisticii în juriu care l-au ales ca stea a "reginei instrumentelor" pe David Oistrakh. În anul 1938, a urmat cea de a doua ediție, de data aceasta destinată pianului, unde s-a remarcat Emil Gilels dar și foarte tânărul Arturo Benedetti-Michelangeli. Competiția a fost relansată în 1950, după anii de război, de Marcel Cuvelier, de René Nicoly și de Paul de Launoit care de altfel au și decis ca de atunci să poarte numele Majestății Sale Regina Elisabeth. Începând din acea perioadă, concursul a devenit unul din ce în ce mai important în viața muzicală internațională și a fost unul dintre fondatorii forului international WFIMC (World Federation of International Music Competitions). Deasemenea, organizatorii au hotârât să diversifice programul concursului și pentru alte categorii: compozitori (1953-2012 primul autor premiat fiind Michal Spisak din Polonia), cântăreți ( 1988 prima câștigătoare fiind soprana Aga Winska tot din Polonia) sau alți instrumentiști (introducerea violoncelului din 2017).

După moartea Reginei Elisabeth, în 1965, Regina Fabiola, Marcel Poot ( între anii 1963-1980) și Contele Jean-Pierre de Launoit (ca președinte între anii 1978 - 2014) au continuat concursul și în epoca modernă; o tradiție care a fost preluată în zilele noastre de Majestatea Sa Regina Mathilde. În timp, locurile de desfășurare, devenite tradiționale au fost și sunt: Capela de muzică a Reginei Elisabeth, Conservatorul Regal din Bruxelles, Sala " Henry Le Boeuf" de la Palatul des Beaux-Arts (Bozar), la Teatrul Regal de la Monnaie/Koninklijke Muntschouwburg și Studio 4, Flagey. Un rol important în promovarea competiției o au și instituțiile media din Belgia, pentru că radioul și televiziunea au fost alături de tinerii artiști iar recent și internetul (streaming live on demand) iar evoluțiile artiștilor sunt înregistrare și pe suporturi audio.

Regulamentul concursului

Acest concurs se remarcă și printr-un regulament strict, în care fiecare își are rolul bine stabilit: președintele și comitetele care aleg creațiile contemporante și repertoriul general. După preselecție, care se realizează la mijlocul lunii februarie pe baza unei înregistrări DVD, în luna mai a fiecărui an, sunt invitați 24 de tineri muzicieni, semifinaliști, care apoi susțin restul etapelor în fața juriului și a publicului, din care rămân cei 12 finaliști.

Acompaniamentul orchestral a fost susținut de Grand Orchestre Symphonique de l'INR/Groot Symfonisch Orkest van het NIR) sub conducerea lui Franz André, care între anii 1951-1964, a fost dirijorul oficial al concursului iar apoi de Orchestre de la Radio Télévision Belge/Orkest van de Belgische Radio en Televisie (RTB/BRT) care i-a avut la pupitrul dirijoral pe Daniel Sternefeld în 1968 și René Defossez din 1971. Au mai participat: Orchestra Filarmonică din Liège cu Pierre Bartholomée în 1995, Orchestra Filarmonică Regală Flamandă în 1997 și Orchestra Națională a Belgiei cu Yuri Simonov.

Premiile concursului

Există șase premii: Marele premiu, patronat de Majestatea sa Regina ( care  presupune numeroase concerte, realizarea de CD și uneori un instrument performant), premiul al II-lea, al Guvernului Federal al Belgiei, cel de al III-lea, al Contelui de Launoit, premiul al IV-lea al comunităților din Belgia, cel de al V-lea al Regiunii Bruxelles și premiul al VI-lea, al orașului Bruxelles.

Artiști români laureați

În istoria concursului sunt încrise și câteva nume de artiști români care apoi au confirmat prin cariera lor: violonista Mihaela Martin (1980 premiul al V-lea și care adesea a fost invitată ca membră în juriul de specialitate), violonistul Liviu Prunaru ( 1993 premiul al II-lea), soprana Ana Camelia Ștefănescu (1996 premiul al II-lea), tenorul Marius Brenciu (2000 premiul al II-lea) și soprana Teodora Gheorghiu (2004 premiul al IV-lea).

Ediția 2016

Anul acesta, între 23 - 28 mai, a avut loc la Bruxelles, finala Concursului Internațional "Regia Elisabetha", competiție dedicată pianului. În fiecare seară, publicul a ascultat câte doi finaliști, care au interpretat o piesă concertantă și o lucrare nepublicată (compusă special pentru această competiție), în compania Orchestrei Naționale a Belgiei dirijate de Marin Alsop.

Pe 28 mai 2016 a avut loc desemnarea câștigătorilor:

Marele premiu - Lukáč Vondráèek ( n. 1986, Republica Cehă) cel care pentru finală a pregătit Concertului nr. 3 op 30 în re minor pentru pian și orchestră de Serghei Rahmaninov. În vârstă de 30 de ani,  a studiat cu Hung-Kuan Chen, Vladimir Ashkenazy și Rudolf Bernatik și a fost invitat să evolueze cu importante ansambluri simfonice europene și cu dirijori de prestigiu precum Manfred Honeck, Paavo Järvi, Vasily Petrenko și Antoni Wit. În discursul său de la premiere, Lukáč Vondráèek a afirmat: " Sunt foarte bucuros pentru această victorie, dar și mai mult pentru că de fapt muzica a fost în prim-plan. Toți participanții sunt deja muzicieni impresionanți. Aș dori să multumesc tuturor, colegilor dar mai ales fantasticului public belgian".

Locul al doilea - Henry Kramer ( n.1990, Statele Unite ale Americii) considerat unul dintre cei mai buni pianiști americani ai tinerei generații, a interpretat în finală Concertul nr. 2 op 16 în sol minor pentru pian și orchestra de Serghei Prokofiev,

Locul al III-lea - Alexander Beyer (n.1994, Statele Unite ale Americii) preocupat de muzică, poezie și matematică, a prezentat în finală tot Concertul nr. 3 op 30 în re minor pentru pian și orchestra de Serghei Rachmaninov

Locul al IV-lea - Chi Ho Han ( n 1992 în Republica Coreea) câștigător a numeroase distincții internaționale, a interpretat același concert de Serghei Rahmaninov

Locul al V-lea - Aljoča Juriniæ ( n. 1989 în Croația) a prezentat în finală Concertul nr. 1 op 11 în mi minor pentru pian și orchestra de Frederic Chopin și are deja programate două recitaluri în luna martie a anului 2017 în Belgia

Locul al VI-lea - Alberto Ferro ( n.1996 în Italia) a pregătit pentru finală Concertul nr. 1 op 1 în fa diez minor pentru pian și orchestră de Serghei Rahmaninov, o interpretare despre care Marin Alsop a afirmat:"Mai bine de atât nu se poate!"

În datele de 6 și 9 iunie 2016 la Sala "Henry Le Boeuf" au avut loc două concerte de gală cu laureații acestei ediții a Concursului internațional " Regina Elisabeta" susținute de Orchestra Filarmonică din Bruxelles dirijată de Stephane Denève. Astfel, veți avea ocazia și dvs. în exclusivitate aici la Radio România Muzical, joi 6 octombrie și vineri 7 octombrie, în cadrul emisiunii " Concerte de 5 stele", să cunoașteți noile staruri ale pianisticii mondiale. Realizator Ana Voinescu

Octavia Galescu