Frau Faust & Signor Luisi – Pact romantic pentru Copenhaga
Deunăzi predictibilă precum un ceas elvețian de a cărui exactitate aproape că te plictiseai, viața muzicală vest-europeană mai oferă doar puține oaze privilegiate în care spectatorii se pot bucura în continuare de muzică live; iar Copenhaga se numără încă printre ele, cel puțin până la momentul când scriu acest text.
Concertul op. 64 de Felix Mendelssohn și Simfonia Alpilor de Richard Strauss - iată rețeta evadării dintr-un cotidian din ce în ce mai apăsător, care are nevoie ca de aer de speranță, oniric și inspirație, pe care ni le promit evenimentul din stagiunea Orchestrei Simfonice Naționale Daneze săptămâna aceasta. Despre Isabelle Faust poate știți deja că este nu numai unul dintre cei mai reprezentativi violoniști germani afirmați după 1990. Borna de început a carierei sale, câștigarea Concursului Internațional « Leopold Mozart » de la Augsburg, în 1987, o recomandă atât ca remarcabilă purtătoare a geneticii interpretative germane, cât și ca ambasadoare a spațiului repertorial incomod și provocator de la confluența barocului cu clasicismul. Iar discografia impresionantă pentru cei doar 23 de ani de când trudește în studiourile de înregistrări confirmă amprenta amintită, a unei muziciene curajoase, cerebrale și intuitive în egală măsură, care crede până la capăt în proiecte fără succes garantat comercial, dar care-i asigură soliditatea moștenirii pe termen lung.
În 16 septembrie 2011, Isabelle Faust evolua ca solistă pe scena Ateneului Român, în Festivalul "Enescu" (a acompaniat-o "Camerata Salzburg" condusă de Cristian Mandeal). Despre Concertul op. 64 pe care-l interpreta atunci, și pe care-l pregătește și acum pentru scena daneză, îi spunea următoarele Petrei Gherasim, într-un interviu pentru Radio România Muzical: "Este învăluit de o eleganță grațioasă și de un sentiment de veselie. Mi se pare foarte tonic și îl văd ca fiind foarte transparent și jucăuș, mai ales ultima parte. Iar partea a doua a acestui concert înseamnă o lovitură de geniu a lui Mendelssohn. (…) Cred că muzica face parte integrantă din lume și ar trebui mereu tratată ca atare. Sunt puțin tristă când văd că nu i se acordă importanța cuvenită, cel puțin în țările vestice, unde problemele economice fac să fie neglijate în primul rând cultura - și muzica clasică în special. Găsesc că este unul dintre cele mai valoroase lucruri pe care omenirea le posedă și ar trebui să fie mereu considerată ca fiind ceva foarte prețios. Nu îmi pot imagina lumea fără muzică."
Prin Alpii simfonici făuriți de imaginarul incandescent al lui Richard Strauss ne va purta, apoi, Fabio Luisi, o forță a naturii dirijorale contemporane având o carte de vizită cu greu egalabilă, ce-i recomandă profilul etalat complet, la 360 de grade, acoperind atât zona lirică, dar și pe cea simfonică și vocal simfonică. În momentul de față este director muzical general al Operei din Zürich, unde și-a și câștigat, de altfel, imensul prestigiu liric. Are, de asemenea, calitatea de dirijor principal al Orchestrei Simfonice Naționale Daneze și, de anul acesta, pe cea de director muzical și dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Dallas.
Concertul Orchestrei Simfonice Naționale Daneze din Copenhaga în direc, la Radio România Muzical - joi, 5 noiembrie 2020, de la ora 20,30.