Edvard Grieg - Soarele romantic al Nordului
Ediție "Alla breve" sub semnul celor 175 de ani de la nașterea lui Edvard Grieg, vineri, 15 iunie 2018, de la ora 10,00 (și, în reluare, începând cu ora 17,00).
Cel mai reprezentativ compozitor norvegian, Edvard Grieg, a venit pe lume la începutul verii lui 1843 într-o familie înstărită cu rădăcini scoțiene. Talentul muzical l-a moștenit cu siguranță de la mama sa, Gesine Judithe Hagerup, una dintre cele mai bune profesoare de pian din Bergen, cea care, de altfel, îi va ghida primii pași pe teren sonor. La 15 ani, Grieg îl va întâlni pe formidabilul violonist și compozitor Ole Bull, un prieten apropiat al familiei sale și rudă prin alianță, dat fiind că fratele său era căsătorit cu mătușa lui Grieg. Observând talentul micului Edvard, Ole Bull a înțeles imediat că acesta are nevoie de o instruire specializată în cadrul unei instituții europene de prestigiu, așa că a insistat să fie trimis la Conservatorul din Leipzig. Ajuns în Germania, Grieg s-a concentrat pe dezvoltarea calităților sale pianistice, foarte rapid putând fi auzit în concert sau în recital pe scenele din Leipzig. Cu toate că disciplina strictă a Conservatorului de Muzică din vestitul oraș german i se părea prea apăsătoare pentru spiritul său liber, Grieg a fost un student conștiincios, în anii petrecuți concentrându-se asupra creațiilor lui Mozart și Beethoven, dar și pe opusurile unor compozitori mai moderni, cum erau Mendelssohn, Schumann și Wagner.
În 1870, când Liszt a analizat, la Roma, partitura Concertului op. 16 în la minor pentru pian și orchestră, chiar la rugămintea lui Grieg, s-a declarat absolut încântat, interpretându-l pe loc, la prima vedere, spre deliciul auditoriului. În Norvegia, Grieg devenise deja un nume cunoscut și apreciat, însă lucrarea care îi va consolida această poziție va fi muzica de scenă pentru piesa de teatru în versuri "Peer Gynt" a lui Henrik Ibsen. Din punct de vedere stilistic, cele 26 de piese orchestrale și vocale care însoțesc sonor poemul lui Ibsen reprezintă o survolare esențializată a întregii palete afective reflectate pe tot parcursul creației lui Grieg. Există sonorități vesele, cu iz folcloric norvegian, triste, serene, proaspete, de o vivacitate cuceritoare dar și zone în spirit wagnerian. În pofida interesului său major pentru tradiția muzicală norvegiană, Grieg nu va include în această lucrare vreun material folcloric, preferând să recreeze atmosfera și stilul pieselor și dansurilor autentice, așa cum a făcut-o, de altfel, pe tot parcursul vieții sale.
Foarte importantă în ansamblul creației lui Edvard Grieg rămâne muzica de cameră, teritoriu pe care l-a îmbogățit cu trei sonate pentru vioară și pian, o sonată pentru violoncel și pian și două cvartete de coarde. Era în mod particular atașat de sonatele sale pentru vioară și pian, toate structurate în trei mișcări și reprezentând, potrivit cercetătorilor creației lui, trei stadii distincte ale evoluției stilistice. Dacă prima, în Fa major, este orientată mai degrabă către tradiție, reflectând amprente ale lui Mendelssohn și Schubert și doar firave sugestii către elementele folclorice norvegiene, a doua, în Sol major, compusă doi ani mai târziu, propune o atmosferă mult mai pronunțat ancorată în tradițional. A treia sonată pentru vioară și pian, cea în do minor, are deja un profil diferit, mult mai liric, mai îndrăzneț stilistic și mai romantic ca natură. A fost scrisă două decenii mai târziu, cu puțin înainte ca Grieg să îl cunoască pe Ceaikovski, a cărui tristețe și melancolie îl vor impresiona profund. De altfel, și autorul rus va fi încântat de muzica lui Grieg, lăudându-i frumusețea, originalitatea și căldura.
Prim-plan Edvard Grieg, așadar, vineri, 15 iunie, de la ora 10,00: reascultăm, între altele, Concertul pentru pian și orchestră (cu Radu Lupu - solist), "Peer Gynt" sub bagheta lui Karajan și alte creații simfonice și camerale reprezentative pentru acest melodist memorabil și mânuitor strălucit al culorilor timbrale dintre cele mai diverse.