Cvartetul 'Giocoso' din Viena, în concert la București
Cvartetul "Giocoso" din Viena, unul dintre cele mai bune tinere ansambluri camerale la nivel mondial, revine la București pentru un concert cameral ce va avea loc joi, 22 iunie, de la ora 19.00, la Biserica Evanghelică de Confesiune Augustană din București, str. Luterană nr.2.
Cvartetul "Giocoso" reunește în prezent doi violoniști români, Sebastian Câșleanu și Teofil Todică, o violistă germană, Martha Windhagauer, și un violoncelist olandez, Bas Jongen, cu toții deținători a numeroase premii pentru activitatea lor solistică.
În stagiunea 2016-2017, Cvartetul "Giocoso" face parte din programul New Austrian Sound of Music (NASOM) al Ministerului Federal pentru Europa, Integrare și Afaceri Externe al Republicii Austria, fiind unul dintre ansamblurile promovate prioritar de Forumul Cultural Austriac, co-organizator al concertului cameral din 22 iunie.
Este încă o confirmare a valorii Cvartetului "Giocoso", care în ultimii 6 ani a cucerit importante premii la nivel internațional, printre care premiul al doilea și premiul publicului la Concursul de muzică de cameră de la Melbourne - Australia în 2015 și premiul special "Jeunesses Musicales" la Concursul ARD de la München, în 2016.
Programul propus de Cvartetul "Giocoso" în concertul cameral de la București cuprinde două opusuri ale unor compozitori a căror viață a fost strâns legată de Viena: Wolfgang Amadeus Mozart (Cvartetul KV 575 în Re major) și Ernst Krenek (ultima parte din Cvartetul nr.3 op.20), alături de un emblematic cvartet pentru impresionismul francez - Cvartetul în Fa major de Maurice Ravel. Este un program interpretat în 2017 și la Viena, Tokyo și Seul, unde Cvartetul "Giocoso" a susținut mai multe concerte în ultima perioadă.
Biletele la concertul Cvartetului "Giocoso" sunt disponibile în rețeaua www.eventim.ro.
Radio România Muzical va înregistra acest concert care va putea fi ascultat în programele sale marți, 4 iulie, de la ora 19.30.
Co-organizatori: Forumul Cultural Austriac, Radio România Muzical, Biserica Evanghelică C.A. București și Asociația Museart.
Cvartetul "Giocoso"
A fost înființat în anul 2003; cântă în actuala formulă din anul 2014. Membrii săi au studiat în cadrul unui master la Viena, din 2011, sub îndrumarea Cvartetului "Artis". Cvartetul "Giocoso" a obținut numeroase premii la concursuri din Austria (2011, 2012, 2014), Franța (2012), Australia (2015), Germania (2016). Cvartetul s-a perfecționat și în cadrul Academiei Europene de Muzică de Cameră alături de renumiții profesori Hatto Beyerle și Johannes Meissl. Însă nu numai atât: Cvartetul "Giocoso" a lucrat și cu membri ai unora dintre cele mai cunoscute cvartete la nivel internațional: Cvartetul "Alban Berg", Cvartetul "Talich", Cvartetul "Ysaye".
În stagiunea 2015-2016, Cvartetul "Giocoso" a debutat la Wigmore Hall din Londra și la Musikverein din Viena; a susținut de asemenea un concert la București, la Ateneul Român. Până în prezent, Cvartetul "Giocoso" a apărut pe scene importante din Germania, Austria, Marea Britanie, Franța, Italia, Olanda, Norvegia, Turcia, România, Elveția.
Pentru 2018, Cvartetul "Giocoso" pregătește un turneu în Australia, în compania celebrului mandolinist israelian Avi Avital.
Biserica Evanghelică C.A. București
Anul 2017 poartă o însemnătate deosebită pentru creștinii protestanți din întreaga lume (cca. 800 de milioane de credincioși) care sărbătoresc jubileul a 500 de ani de la demararea procesului de reînnoire a bisericii apusene (Reforma - 1517). Biserica Evanghelică C.A. (Lutherană) din București organizează pe tot parcursul anului jubiliar multe manifestări legate de acest important eveniment (slujbe festive, expoziții, concerte, conferințe) la care sunt invitate personalități atât din spațiul românesc, cât și din cel vest-european.
Comunitatea evanghelică (lutherană germană) din București este atestată documentar începând cu secolul al XVI-lea, păstrându-și continuitatea până în ziua de astăzi.
Dintre aspectele istorice importante ale vieții comunității putem enumera:
- protectoratul Suediei, în secolul al XVIII-lea.
- venirea sașilor transilvăneni, mai ales de pe teritoriul Țării Bârsei, în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea și reorganizarea vieții comunității în spiritul transilvănean.
- construirea actualei biserici, sfințite în anul 1853.
- proclamarea monarhiei în anul 1881: Regina Elisabeth de Wied (Carmen Sylva), de confesiune lutherană, a contribuit esențial la dezvoltarea activității sociale și culturale a comunității; mărturie sunt textele biblice ce pot fi admirate și astăzi, clopotele, iluminatul în stil art-deco, broderiile care decorau interiorul bisericii și altele.
- jurisdicția canonică a aparținut mai întâi Suediei până la sfârșitul secolului al XVIII-lea, apoi Prusiei (Consistoriului Superior al Bisericii Evanghelice de la Berlin), iar din 1919, Bisericii Evanghelice C.A. din România (Sibiu).
- începând cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea, conform tradiției evanghelice, comunitatea din București a înființat și administrat o amplă lucrare socială și pedagogică prin instituții specializate: diaconia (serviciul social), cantina publică, grădinița, orfelinatul, școlile primare și gimnaziale, liceul.
Statul comunist a decis, începând cu anul 1948, desființarea școlilor și instituțiilor sociale, inclusiv demolarea mai multor clădiri în care acestea își desfășurau activitatea.
Comunitatea a rezistat emigrării în masă a etnicilor germani dinainte și după 1989, fiind astăzi cea de-a doua ca mărime din România.
Personalități de seamă din rândurile comunității evanghelice: Regina Elisabeta I a României, poetul Oscar Walter Cisek, sculptorii Karl Storck și Peter Jacobi, medicul Traugott Witting, Erhard și Sophie Luther-Bragadiru, arhitectul Johann Storck, preotul Rudolf Neumeister, preotul și istoriograful Hans Petri, organistul Helmuth Plattner și alții.
Una dintre trăsăturile esențiale a spiritualității evanghelice lutherane este cultivarea muzicii, atât în înțelesul ei liturgic, strict bisericesc, cât și în sensul larg al artei. Reforma a dat naștere fenomenului cântatului comunității în cadrul slujbelor religioase prin publicarea și folosirea cărților de cântări, cât și prin importanța crescândă a orgii ca instrument liturgic.
În cadrul teologiei evanghelice a secolului al XIX-lea muzica este definită drept "simțul eternității" (Fr. Schleiermacher), actul creației muzical-artistice fiind o trăsătură divină, oglindire a esenței dumnezeiești care vibrează în oameni.