Beethoven, Brahms si John Adams - Scena europeana în direct de la Madrid
Orchestra Simfonică a Radioteleviziunii din Madrid este o cunoștință veche a publicului român, mai ales prin intermediul transmisiunilor de la radio, dar și prin aspecte "subiective" pentru noi: ecourile realizărilor interpretative remarcabile din anii 1990 - 1998, când la conducerea artistică a colectivului s-a aflat Sergiu Comissiona... Apoi Enrique Garcia Asensio - unul dintre dirijorii cu o activitate de peste două decenii în fruntea orchestrei povestea - nu demult într-un interviu - despre întâlnirile sale marcante cu muzicienii români, cu viața artistică de la noi...
Această orchestră o puteți re-asculta LIVE în cadrul Scenei Europene într-un program foarte interesant construit, pornind de la efigia beethoveniană; dirijorul Nacho de Paz - cunoscut mai ales pentru implicarea sa în fenomenul muzical contemporan spaniol, cu apariții pregnante în festivaluri de gen, cu inițiative în acest domeniu dar și în promovarea creațiilor de secol XX, al aspectelor experimentale - a ales un traseu repertorial simbolic, ale cărui semnificații beethoveniene se vor lăsa treptat descoperite...
De la rezonanțele autentic beethoveniene ale uverturii incluse de "Titanul de la Bonn" în muzica de scenă pentru drama "Egmont" de Goethe programul dirijat de Nacho de Paz continuă cu o lucrare inspirată de prețuirea compozitorului John Adams pentru cvartetele de coarde scrise de Beethoven - mai ales pentru ultimele opusuri de gen ! O piesă care a răsunat și la București, în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu" din 2015, în varianta celor care au oferit și prima audiție americană...
Autorul povestește într-un interviu că ideea acestei lucrări i-a fost sugerată când a ascultat "Pulcinella" de Stravinski în versiunea oferită de Michael Tilson Thomas la pupitrul Orchestrei din San Francisco: "reformularea" unor muzici amintind evident de epoci trecute a răsunat atunci cu totul altfel decât o știa de mulți ani... Cum primise comanda unei partituri ce urma să fie prezentată cu prilejul aniversării centenarului acestei orchestre John Adams s-a gândit să "valorifice" într-o manieră proprie segmente din Cvartetele de coarde op.131, nr.135 și din "Marea fugă" beethoveniană într-o scriitură pentru cvartet de coarde și orchestră ! Așa a apărut "Absolute Jest", dintr-o arcuire spontană a gestului componistic al acestui creator american de prestigiu pentru afișele simfonice și de operă, citat adesea ca exponent al minimalismului... John Adams a împlinit de curând 7 decenii de viață iar statutul său artistic este unul de prim rang nu numai în Statele Unite cu și pe alte continente.
Alături de Orchestra Radioteleviziunii din Madrid, pe scena de la Teatro Monumental (un edificiu de prin anii 1920, conceput inițial pentru a găzdui proiecții de filme, modernizat și devenit o sală de concerte importantă a capitalei spaniole) se va afla Cvartetul "Quiroga" - ansamblu iberic cu numeroase premii discografice și de interpretare a muzicilor noi, dar nu numai a acestora...
Partea a doua a programului serii aduce ascultătorilor bucuria întâlnirii cu ceea ce unii au numit cândva... Simfonia a X-a de Beethoven! Dincolo de nota sugestivă, prima dintre cele 4 Simfonii de Johannes Brahms preia cu vigoare tiparul beethovenian, căruia îi propune însă o altă "substanță" orchestralăm pe care vă aștept să o re-descoperim împreună ascultând Scena europeană din 7 aprilie, de la ora 21, la Radio România Muzical.