Claudio Monteverdi - 450 de ani de la naștere
Apare datorită lui Claudio Monteverdi, un concept al disonanțelor care nu mai are nimic în comun cu ideile Renașterii. Și în această manieră nouă de a trata disonanța, constă esența noului stil, pe care îl numește seconda prattica. Cum am descrie această a doua practică - o unică melodie acompaniată, spre deosebire de vocile paralele ale polifoniei (prima prattica), o libertate nesperată în folosirea disonanțelor, justificată de înțelesul expresiv al textului.
Monteverdi adopta stilul recitativo începând cu cea de-a cincea sa Colecție de madrigale, și compune opera "L'Orfeo", considerată prima operă cu adevărat importantă din istoria muzicii. Prin ce a fost această"favola in musica", miraculoasă la data apariției sale?Prin faptul că Monteverdi, spre deosebire de florentini, nu renunța la datele limbajul său, deschizându-se în egală măsură și spre cele mai noi tendințe. Tradiția îngloba în mod firesc, inovația. Nu a inventat opera, însă a fost cel care a modelat-o pe coordonatele dramei muzicale moderne, cu arii da capo și personaje bine conturate.
22 de ani a rămas Claudio Monteverdi la Mantova în slujba unui duce foarte pretențios, mare protectoral artelor. Apoi Veneția l-a invitat să-i devină maestro di capella... la San Marco, și aceasta pentru că în catalogul lucrărilor sale, există, alături de madrigale și opere, motete și misse compuse după modelul predecesorilor. Poate chiar grandioasa Missă In illo Tempore i-a deschis această poartă, deși el ar fi ăspuns cu modestie, "non sum dignus". Astfel încât se păstrează imaginea unui autor care nu întoarce spatele polifoniei, însă treptat, modifică limbajul prin date ce vor constinui esența Barocului, chiar contribuind la nașterea sa.
Se întâmpla acest lucru la începutul anilor 1600.
Armonii preclasice, luni 15 mai, de la ora 20,30, în reluare sâmbătă 20 mai de la ora 14,05.