Arta Florescu - un secol de la naștere
A fost nu numai prima artistă a Operei Române, dar cred că adevărata ei vocație, cea care face ca astăzi să omagiem numele ei, este aceea de profesoară. Sunt cuvintele sopranei Eugenia Moldoveanu, cu care se deschide ediția specială a emisiunii Opera în interpretări de referință de duminica aceasta, 14 martie 2021, dedicată sopranei Arta Florescu. De la a cărei venire pe lume a muzicieni s-au împlinit în 10 martie 2021 100 de ani. Eugenia Moldoveanu, una dintre studentele strălucite ale Artei Florescu, continua, cu aceeași ocazie, în iulie 1998, luând cuvântul în Camera Deputaților: Această femeie, de o amplitudine unică, printr-o inteligență, printr-o forță, printr-un curaj, printr-o voință care s-au transformat pentru noi, elevii, într-un motor, ne-a făcut să pășim în fiecare zi mai sus, acolo unde harul fiecăruia dintre noi ne-a așezat de-a lungul anilor. De-a lungul a 50 de ani, această femeie a pregătit toți artiștii români lirici - cei foarte importanți, cei care au făcut o mare carieră, cei care au fost slujitorii de zi cu zi, zeci de ani, în teatrele românești și chiar cei care au devenit pe urmă profesori. În amintirea mea, această femeie unică rămâne un exemplu și un model, așa cum fiecare dintre noi cred că am avut în profesia noastră, prin extraordinara energie și dragoste pentru copiii tineri, prin acel dar, pe care nu-l are oricine, de a descoperi și de a crede în talentul, în talentul care, vai, este atât de sensibil de măsurat, al unui artist - încheia Eugenia Moldoveanu.
Venită pe lume la București, în 10 martie 1921, Arta Florescu a studiat la Conservatorul local cu Elena Saghin la clasa de canto, iar mai târziu la Geneva cu Anna Maria Guglielmetti și la Viena cu Kurt Nasor și Josef Krips. 1942 este anul în care absolvă cursurile Conservatorului bucureștean și debutează pe scena Operei din capitală, în Lucia di Lamermoor de Donizetti. Angajată a Operei bucureștene devine în 1945, viața ei profesională însemnând 29 de ani petrecuți pe scena de operă. Arta Florescu a marcat lumea muzicală românească nu doar prin prezența ei pe scenă, ci și prin talentul pedagogic. La conservatorul bucureștean, una a predat la catedra de canto pe care a și condus-o în ultimii cinci ani de activitate, a avut studente ca Eugenia Moldoveanu, Maria Slătinaru Nistor, Leontina Văduva, Viorica Cortez, Cleopatra Melidoneanu, Angela Burlacu - devenită apoi Gheorghiu. A fost invitată, de asemenea, să facă parte din juriul unor prestigioase competiții de canto, derulate în întreaga lume. A jurizat, așadar, la Verviers, Geneva, Ostende, S'Hertogenbosch, München, Zwickau, Moscova, Tokyo, Montreal, Rio de Janeiro, Toulouse, Atena și, bineînțeles acasă, la București. Pe scena de recital muziciana a debutat la Radio, în 1939, cântând lieduri de Henri Duparc, Robert Schumann și Alfred Alessandrescu, fiind prezentă și pe scena Ateneului Român, acompaniată la pian de Nicolae Rădulescu, doi ani mai târziu. În lunga sa carieră Arta Florescu a cântat la Moscova, Berlin, Bruxelles, Leipzig, Paris, Sankt Petersburg, dar și la Rio de Janeiro și a întreprins zeci de turnee în țări ca Franța, Japonia, Austria, Ungaria, Polonia, fosta URSS, fosta Cehoslovacie, în Italia, Anglia, Bulgaria, China, Brazilia și Israel, între altele. A fost interpreta a peste 70 de roluri, apărând în opere ca Răpirea din Serai, Nunta lui Figaro, Don Giovanni, Don Carlo, Otello, Trubadurul, dar și în Aida, Rigoletto, Forța destinului și în Lucia di Lamermoor, pentru a aminti câteva.
Pentru a marca 100 de ani de la venirea ei pe lume a artistei, vă invit să o urmărim, la Opera în interpretări de referință, într-o imprimare din anul 1967 cu opera Paiațe de Ruggero Leoncavallo.
Duminică, 14 martie 2021, de la ora 21.10.