Top 5 mari concerte pentru vioară și orchestră la 'Allegro de weekend' - din 8 februarie
Alături de pian, vioara este instrumentul pentru care compozitorii au scris cel mai adesea concerte. Posibilitățile tehnice, frumusețea, expresivitatea, căldura sunetului și bogăția timbrală a viorii au fost explorate în baroc, clasicism,rRomantism, dar și din secolul 20 până în contemporaneitate. De altfel, locurile următoare din topul Gramophone sunt ocupate de Concerte pentru vioară și orchestră scrise în secolul 20: Concertul de Berg, Concertul nr.2 de Bartók, Concertul nr.2 de Prokofiev și Concertul nr.1 de Șostakovici.
Revenind însă la Top 5 propus de revista Gramophone, acesta cuprinde, în mod interesant, creații care respectă în locul "pe podium" cronologia compunerii lor, însă în sensul invers trecerii timpului - de la romantism spre clasicism.
Locurile 5 și 4 sunt ocupate de două mari concerte compuse în 1878 - op.35 în Re major de Piotr Ilici Ceaikovski și op.77 (tot) în Re major de Johannes Brahms.
Pe primele trei locuri se situează Concertul op.64 în mi minor de Felix Mendelssohn, scris în 1838 și finalizat în 1844, Concertul op.61 (și el) în Re major de Ludwig van Beethoven, datat 1806 și, pe primul loc, Concertul nr.3 în Sol major - scris de Wolfgang Amadeus Mozart la 19 ani.
Vă invit așadar să ascultați (în jurul orei 8,50) câte un concert pentru vioară și orchestră din Top 5 Gramophone! Am ales pentru dvs. înregistrări cu David Oistrah (Ceaikovski), Daniel Hope (Mendelssohn), Anne-Sophie Mutter (Brahms și Beethoven) și Yehudi Menuhin (Mozart) soliști.
Nu ratați așadar, în fiecare sâmbătă și duminică, din 8 până în 22 februarie, matinalul de weekend de la Radio România Muzical!