Rossini, divino maestro...
"Rossini, divino maestro, iartă-i pe compatrioții mei care te bârfesc pe hârtie de scris și pe hârtie sugativă. Eu unul, mă delectez în sunetele tale aurite, în razele tale melodioase, în visurile tale scânteietoare care zburătăcesc în jurul meu ca niște fluturi sărutându-mi parcă inima cu buzele grațiilor. Divino maestro, iartă-i pe compatrioții care nu văd adâncimea muzicii tale pentru că ai acoperit-o cu petalele de trandafiri ale melodiei..." - i-a scris la un moment dat Heinrich Heine celebrului compozitor al... nu mai puțin celebrei opere "Bărbierul din Sevilla", cerându-i iertare în numele compatrioților săi nemți - pe atunci, poate mai obtuzi - și oferind muzicii rossiniene una dintre cele mai poetice descrieri. Sunete "aurite", raze "melodioase", visuri "care zburătăcesc ca niște fluturi" și "petalele de trandafiri ale melodiei" l-au "delectat" pe marele poet și prozator german așa cum au delectat o lume întreagă până azi, fără încetare; și cum continuă să delecteze orice meloman - fie că el asistă la un spectacol de operă rossiniană ori, doar o ascultă în intimitatea casei sale...
"Rossini, divino maestro" în 2017, la MET
Il Barbiere di Sevilla a intrat în repertoriul Teatrului "Metropolitan" din New York, încă din prima stagiune a teatrului, mai exact, pe 23 noiembrie 1883; și s-a cântat până azi de 623 de ori. Cea mai recentă punere în scenă a acestei partituri la MET datează din 2006 și aparținând regizorului Bartlett Sher: "o nebunie de spectacol" - o caracteriza în urmă cu un deceniu, Peter Gelb.
În actuala stagiune, Il barbiere marca "Bartlett Sher" a revenit cu o distribuție conform căreia 3 dintre cele 5 roluri principale sunt susținute de respectivii artiști în premieră la MET; baritonul suedez Peter Mattei - interpretul rolului titular și bas baritonul italian Maurizio Muraro - fiind cei 2 care au făcut parte din distribuțiile primelor spectacole, în timp ce, baritonul Mikhail Petrenko interpretează rolul Don Basilio pentru prima oară în cariera sa, iar soprana Pretty Yende (Rosina) și tenorul Dmitri Korchak (Contele Almaviva) își reiau niște roluri cântate în prealabil, cu mare succes, pe alte scene lirice: Yende - a cântat până acum Rosina la Operele din Paris și Oslo, iar Korchak - rolul Almaviva, la Opera de Stat din Viena și Teatrul Regal din Madrid.
Interpretări noi pentru o partitură "veche" de 201 ani va aduce așadar spectacolul de sâmbătă (28 ianuarie, ora 20.00) preluat de Seara de operă în transmisiune directă de la MET. Interpretări noi ale unei opere care se poate lăuda până acum cu câteva versiuni cu adevărat excelente - și aleg cu maxim subiectivism să amintesc doar înregistrările de studio RCA din 1957 (cu Maria Callas în fruntea distribuției ) și cea din 1974, EMI (cu Beverly Sills, Nicolai Gedda și Sherril Milnes), sau înregistrările video ale extravagantei producții semnate de Jean Pierre Ponelle de la "Scala", filmată în 1974 (cu Teresa Berganza și Hermann Prey) și ale producției lui John Cox datată 2009 de la "Covent Garden" (cu Joyce di Donato și Juan Diego Florez). Și, binențeles, tot noi vor fi și comentariile - însoțite de câteva surprize muzicale cu adevărat de excepție aduse de invitatul meu în studio, baritonul Nicolae Constantinescu.