Ravel-Beethoven-Nielsen - în direct de la Londra
Festivalul "BBC Proms" este, obiectiv, cel mai amplu eveniment de acest gen din câte există, cu desfășurarea sa anuală pe opt săptămâni, cu sute de muzicieni de primă mână ce pot fi urmăriți, cu susținerea și prestigiul asigurate de istoria și de profesionalismul Radioteleviziunii publice britanice. Mai sunt însă și alte carate în plus, probabil mai discrete: ele țin de coerența și bunul gust cu care este servit interesul general al culturii muzicale din acest spațiu. Pentru că "BBC Proms" este, fără doar și poate, una dintre cele mai importante platforme de promovare a muzicii engleze, a interpreților și formațiilor din Regatul Unit.
Orchestra Simfonică Scoțiană BBC, una de clasă mondială, are o formidabilă reputație în abordarea unui spectru larg de stiluri, inclusiv a celui clasic; reprezentat de Concertul nr. 1 op. 15 de Beethoven (a cărui celebră Simfonie a IX-a a apărut, să nu uităm, ca o comandă lansată de Societatea Filarmonică din Londra). Programul este completat de poemul coregrafic "Valsul" de Ravel (membru de onoare din 1921 al amintitei Societăți Regale Filarmonice) și de Simfonia a III-a "Sinfonia Espansiva" de Carl Nielsen, cu părți solistice vocale lipsite de cuvinte, între elementele ei de originalitate.
Pianistul uzbec Behzod Abduraimov, care împlinește 32 de ani în septembrie, se simte fără îndoială un învingător la Londra, unde a cunoscut recunoașterea internațională (s-a impus în "London International Piano Competition" din 2009). Iar dirijorul Thomas Dausgaard este un absolvent al Colegiului Regal de Muzică din Londra, oraș pe care îl consideră și acum cel mai bun loc de pe Pământ pentru cei care studiază muzica și care cred în experiența extraordinară pe care ți-o poate aduce simpla prezență la concertele de calitate. Își dau concursul, de asemenea, soprana Elizabeth Watts și baritonul Benjamin Appl.
E de subliniat faptul că pentru englezi muzica clasică a însemnat mereu deschidere, schimb, acceptarea și adoptarea artiștilor de pretutindeni pe simplul criteriu al valorii. Așa se explică de ce Marea Britanie are, în momentul de față, o scenă clasică al cărei nivel de autofinanțare se plasează la ani-lumină distanță de ce se întâmplă în rest.
Așadar, se poate vorbi despre conspirație în oricare alt loc, numai în acesta nu, având în vedere altruismul și deschiderea cu care BBC (și "BBC Proms" în particular) înțeleg să promoveze cultura muzicală în general, inclusiv pe cea românească. La urma urmei, la Royal Albert Hall găsești un posibil model de cum se poate face muzică clasică azi: pe înțelesul tuturor și fără compromisuri în privința a ceea ce continuăm să numim, sper pentru multă vreme, bun gust.