PROMS live cu Royal Philharmonic Orchestra, dirijorul Charles Dutoit si violonistul Joshua Bell
Sunt multe argumente pentru care publicul să își dorească să se afle în Royal Albert Hall în seara de 17 august ! Iar dumneavoastră - ascultătorii Radio România Muzical - sunteți printre privilegiații care se pot bucura de audiția acestui concert LIVE, de la Londra.
Un prim motiv care să vă ispitească să vă petreceți aceste ceasuri alături de noi este atractivitatea programului inclus și în categoria celor cu tentă educațională a Festivalului PROMS 2017, simbolic intitulat "Classical for Starters" (așadar o deschidere de orizont spre zona clasică oferită și celor mai puțin familiarizați cu acest univers sonor). Afișul serii mizează - în prima sa parte - pe nota de pitoresc a inspirației iberice, ilustrată prin două ipostaze distincte. Spectaculozitatea dansului flamenco este un criteriu important al preferințelor multora pentru tradițiile culturale ale regiunii Andalusia, iar sugestivitatea muzicii cu ritmurile sale pregnante, cu intonațiile specifice preluate de la minoritatea etnică ce l-a făcut celebru se regăsește și în baletul "El amor brujo"scris de Manuel de Falla în anii 1914 - 1915 pe un libret de Gregorio Martinez Sierra. Frecvent inclusă în concerte simfonice, partitura solicită și intervențiile pline de temperament ale unei voci de mezzosoprană, în câteva arii celebre...
Tot sub semnul unor sonorități foarte îndrăgite de publicul larg se înscrie și momentul concertant al serii, păstrându-ne în ambianța pitorescului, a celui specific iberic, evident evocat în "Simfonia spaniolă" de Edouard Lalo... Virtuozitate, strălucire, aplomb interpretativ - iată doar câteva dintre elementele care au cucerit generații de violoniști dar și de melomani care au îndrăgit această pagină solistică dedicată lui Pablo de Sarasate, cel care a și cântat-o pentru prima dată la Paris, în februarie 1875 (cu aproape o lună înainte de premiera operei "Carmen" de Bizet și cu un an înainte ca Manuel de Falla să vină pe lume).
După pauză este anunțată celebra "Simfonie cu orgă", opusul 78 în do minor pe care Camille Saint Saens l-a numerotat ca cea de a III-a sa simfonie, declarând că a dat tot ceea ce ar fi putut da vreodată mai bun în această creație, a cărei reușită nu crede că o va egala vreodată... Înscrierea acestei lucrări în programul Orchestrei Royal Philharmonic vrea parcă să reamintească faptul că a fost o comandă adresată compozitorului de către Societatea Royal Philharmonic din Londra și că în capitala Marii Britanii a avut loc și prima sa audiție, sub bagheta compozitorului, iar în Franța simfonia a răsunat pentru întâia dată în ianuarie următor, acum 130 de ani !
Dacă explozia de culoare și accesibilitatea repertoriului ales contituie o primă "ispită" pentru public (inclusiv pentru cel radiofonic) o alta ar fi celebritatea protagoniștilor...
Prestigiul dirijorului Charles Dutoit nu mai are nevoie de nici o prezentare iar muzicianul care va împlini în această toamnă 81 de ani demonstrează și acum o vivacitate demnă de invidiat: și-a păstrat energia, elanul, curiozitatea și comunicativitatea despre care s-a vorbit decenii de-a rândul atunci când i-a fost creionat portretul artisic. Elvețianul născut la Lausanne, școlit la Geneva, cu stagii la Siena, la Tanglewood, la Lucerna (în preajma marilor maeștri ai baghetei epocii) a făcut istorie la multe ansambluri de renume, de o parte și de alta a Atlanticului... In acest an, Charles Dutoit aniversează un deceniu de când a fost numit dirijorul principal al Orchestrei Filarmonicii Regale din Londra, al cărei Director artistic a devenit doi ani mai târziu (contractul său fiind oricum pănă în 2019) !
Pe violonistul american Joshua Bell îl apreciază o lume întreagă, admirând mai ales atributele frazelor sale lirice dar și calitatea extraordinară a sunetului obținut pe al său Stradivarius; vă mărturisesc că până acum nu l-am auzit în scânteietoarea pagină a lui Lalo așa că aștept cu interes o asemenea fațetă a paletei sale solistice, versiunile sale violonistice fiind mereu interesante și - uneori - mai puțin "obișnuite" !
Promițătoare este și apariția mezzosopranei Stéphanie d'Oustrac despre care cronicare au avut elogii luna trecută, când a întrupat-o pe eroina titulară a operei "Carmen" de Georges Bizet la Festivalul de la Aix en Provence; cu silueta sa de liană... a creat un personaj incandescent, de o evidentă tinerețe (fără a lăsa vreo clipă să îți imaginezi că are deja 43 de ani...
Stéphanie d'Oustrac - "Carmen" la Festivalul de la Glyndebourne in 2015
Extravaganța a caracterizat mereu aparițiile pe podium ale lui Cameron Carpenter la orgă: dacă poate părea șocant atunci când îl privești (așa cum s-a întâmplat și la București, Ateneu, când a deschis seria concertelor nocturne într-o ediție trecută a Festivalului Enescu) să îl asculți este o plăcere căci dincolo de bucuria sa de improvizator a reliefat multă consistență stilistică și rafinament... E de urmărit poezia și suflul romantic al intervențiilor sale instrumentale în Simfonia a III-a de Saint Saens...
O seară cu toate atuu-rile pentru a fi o încântare muzicală... O seară pe care vă propun să o notați în agenda dumneavoastră: 17 august, ora 20,30 la Radio România Muzical - un cocncert eveniment transmis în direct din Festivalul Proms de la Londra !