Prof. Philip Ross Bullock (Wadham College – University of Oxford) – invitatul Poveștilor de succes ale muzicii

Invitatul Poveștilor de succes ale muzicii este, începând din ediția din 19 februarie, Philip Ross Bullock, profesor de muzică și literatură rusă la Facultatea din Muzică din Cadrul Colegiului Wadham, Universitatea Oxford. Deținător al Premiului Philip Brett al Societății Americane de Muzicologie, și al Premiului Philip Leverhulme pentru limbi moderne, ambele obținute în 2009, Philip Ross Bullock este o personalitate a muzicologiei contemporane. Prezența sa în România a fost prilejuită de invitația primită din partea Universității Naționale de Muzică din București de a participa la Conferința Internațională de Muzicologie “Controlul în muzică. Efectele și consecințele instituțiilor de cenzură asupra culturii muzicale și educației în Europa – de la sfârșitul secolului al 19 și până în anii 1990”, desfășurată în luna octombrie a anului 2022. De asemenea, Editura Litera a publicat recent în colecția Mari personalități, volumul monografic Ceaikovski, semnat de Philip Ross Bullock, în traducerea Corneliei Dumitru.
„Bullock distilează într-un număr mic de pagini o erudiție și o judecată remarcabile, zugrăvind un portret viu și convingător al protagonistului, printr-o scriitură captivantă și revelatoare.“ a apreciat revista Gramophone, așa că în emisiunile ce vor urma vom sta de vorbă cu Philip Ross Bullock pentru a afla cum s-a apropiat domnia sa de literatura și muzica rusă, cum vede locul culturii ruse în momentul politic actual și bineînțeles care au fost obiectivele sale atunci când a scris volumul Ceaikovski, știind faptul că îi place în mod deosebit să comunice ideile academice către un public mai larg și că a scris și prezentat o serie de conferințe și articole despre literatura și muzica rusă care au fost difuzate la BBC Radio 3.

„Părerea mea personală este că factorii sociali, politici și culturali au modelat întotdeauna muzica și chiar dacă creatorii nu au participat activ la această lume politică, modul în care muzica lor a fost scrisă, primită și înțeleasă a fost adesea influențat de factori politici, în ciuda intențiilor compozitorilor.

„Pe lângă faptul că am dorit să pun în lumină cultura rusă și dialogul ei cu Occidentul, am fost întotdeauna foarte preocupat în cercetarea mea să explorez aspectele multiculturale multietnice, multireligioase și multiculturale ale moștenirii imperiale din secolul al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea și din perioada sovietică, o perioadă care include Țările Baltice, Ucraina, Asia Centrală, Caucazul. Sunt întrebări foarte complicate pentru noi toți cei care explorăm nu doar cultura rusă, ci toată cultura europeană, însemnând moștenirile Imperiilor habsburgic, otoman, austriac, britanic și francez. Sunt implicații profunde, contestate încă și neînțelese pe deplin pentru societățile contemporane și pentru cercetătorii moderni.

Am analizat cariera lui Ceaikovski prin prisma interacțiunii sale cu conservatoarele, cu editorii, cu instituțiile de concert și cum a folosit aceste instituții pentru a deveni simbol al Rusiei la sfârșitul secolului al XIX-lea, pentru că Ceaikvoski a devenit compozitorul reprezentativ al Imperiului Rus, dar și în străinătate, în Franța, Marea Britanie, Germania, America de Nord. Cel de-al doilea aspect pe care am vrut să-l tratez a fost, desigur, viața sa privată și sexualitatea sa. Nu este un subiect nou, ci unul în jurul căruia există o mare cantitate de dezinformare și neînțelegere și am vrut să tratez acest subiect ca pe un subiect științific, ca pe un subiect biografic important, dar și ca pe o problemă de politică contemporană. Mi s-a părut un lucru foarte important de spus, chiar dacă lucrarea mea nu a fost publicată în Rusia, a fost totuși o afirmație foarte importantă de făcut, foarte clar și într-un mod academic, sobru și sincer, într-o carte științifică și accesibilă.

(Fragmente din interviul acordat de Philip Ross Bullock pentru emisiunea Poveștile de succes ale muzicii)


Monica Isăcescu