Peste 220.000 elevi au ascultat muzică clasică la școală grație proiectului Radio România Muzical “Ascultă 5 minute de muzică clasică”
Ascultă 5 minute de muzică clasică, unul dintre cele mai importante proiecte educative marca Radio România, s-a desfășurat pentru al nouălea an școlar consecutiv în școlile românești, grație unui parteneriat Radio România - Ministerul Educației Naționale, derulat începând cu anul 2014.
Pe parcursul anului școlar 2022-2023, la proiect au participat, conform raportărilor primite din teritoriu, 220.817copii din București și 30 județe.
Radio România Muzical a pus la dispoziția școlilor și liceelor din România, prin inspectoratele județene, 54 lucrări din muzica clasică, însoțite de scurte explicații pe înțelesul copiilor. Proiectul a avut și o componentă activă pentru elevi, sub forma unui concurs derulat pe site-ul proiectului (www.romania-muzical.ro/5minute). Pe parcursul anului școlar 2022-2023, Radio România Muzical a premiat din copiii care au răspuns corect la cele douăîntrebări săptămânale referitoare la lucrările muzicale ascultate în cadrul proiectului. În total s-au oferit 270 premii constând în CD și DVD-uri cu spectacole muzicale oferite de sponsorul concursului, Universal Music România. Săptămânal, s-au primit, în medie, 3400 de răspunsuri corecte la concursul organizat sub egida proiectului.
Conform raportărilor primite de la nivelul coordonatorilor județeni- numărul de copii participanți
București - 31.692
Alba - 5835
Arad - 5283
Bacău - 2505
Bihor - 36.790
Bistrița Năsăud - 5212
Botoșani - 6.986
Brașov - 4736
Brăila - 7242
Buzău - 17.135
Caraș Severin - 930
Cluj - 4.701
Constanța - 14.730
Covasna - 1.250
Galați - 8.597
Harghita - 1109
Hunedoara - 850
Ialomița - 7513
Iași - 4895
Ilfov - 581
Maramureș - 877
Mureș - 8700
Neamț - 2463
Olt - 1200
Prahova - 9779
Satu Mare - 2860
Sălaj - 2.500
Sibiu - 13524
Tulcea - 2.800
Vaslui - 2898
Vrancea - 5494
La finalul anului școlar 2022-2023, Inspectoratul Școlar Constanța a pus la dispoziție un raport asupra percepției proiectului în mediul școlar, din care reies următoarele:
· "Se observă un trend ascendent și în cadrul unităților școlare din mediul rural, chiar dacă uneori condițiile de implementare sunt precare datorită mediului familial care nu oferă sprijin în această direcție culturală. Cu toate acestea marea majoritate a elevilor s-au arătat interesați, curioși să afle lucruri noi, să asculte și alte genuri muzicale. Cei mai mulți dintre elevi au spus că audițiile i-au ajutat să se relaxeze, să se simtă mai liniștiți, mai calmi; unii dintre ei au menționat: "chiar nu mă așteptam să îmi placă atât de mult!".
· Tot în mediul rural avem următoarea remarcă din partea profesorilor: "Elevii au fost încântați de ideea de a asculta muzică în pauze. Muzica clasică nu le-a plăcut de la început, însă cu timpul s-au obișnuit și li s-a părut interesant. Se adunau lângă boxă și asteptau să înceapă melodia. Elevii au fost curioși și au pus întrebări cu privire la proiect și la melodiile audiate."
· S-au putut remarca și schimbări benefice în comportamentului elevilor: "Am observat că elevii au interacționat în alt mod decât cel obișnuit în timpul pauzelor, pe parcursul proiectului. Astfel, nu au mai existat conflicte majore sau tachinări de diferite forme între elevi. Am observat o creștere treptată a interesului elevilor față de muzica clasică, pe care au privit-o ca muzică de relaxare și de destindere."
· Poveștile care au însoțit audițiile au prezentat informații care au facilitat desfășurarea activităților cu un grad mai mare de atractivitate, fapt care a avut un impact pozitiv asupra copiilor.
· Proiectul a fost implementat de cadre didactice care predau diferite discipline (nu doar Educație muzicală) audițiile fiind adaptate în funcție de lecție sau activitățile propuse pentru acea zi. Astfel, chiar și în cazul orelor de dirigenție, profesorii de matematică sau cu alte specializări au putut efectua audițiile în condiții bune, observând schimbări benefice în comportamentul copiilor.
· Pentru foarte mulți elevi anumite genuri au fost audiate în premieră și li s-au părut interesante; "unii au spus că vor audia și acasă", "le place să deseneze pe fundalul muzical, îi inspiră", îi ajută să-și exprime emoțiile (elevii au realizat desene, poezii sau compuneri în timpul sau în urma audierii muzicii).
· "Elevii și-au schimbat percepția asupra muzicii clasice; au menționat că o vor asculta acasă, ca muzică de ambianță sau de studiu. Au afirmat că își doresc continuarea programului și anul viitor".