Nathalie Stutzmann debutează la pupitrul Orchestrei Simfonice RTE - transmisiune directă de la Dublin
Vineri, 29 septembrie 2017, ora 21.30, are loc mult așteptatul debut al Nathaliei Stutzmann în calitate de dirijor invitat principal al Orchestrei Simfonice Naționale a Radioteleviziunii Irlandeze. Un eveniment muzical pe care îl puteți urmări în transmisiune directă la Radio România Muzical de la ora 21.30 sub genericul Scena europeană.
O artistă cu dublă carieră muzicală
"Nathalie este veritabilă. Pune multă dragoste, intensitate și tehnică în ceea ce face. Avem nevoie de mai mulți dirijori ca ea" - spunea, în 2012, Sir Simon Rattle despre Stutzmann, una dintre puținele prezențe feminine la pupitrul dirijoral, care derulează, în paralel, și o minunată carieră vocală (este contraltistă). Ca șefă de orchestră ea colaborează cu cele mai prestigioase ansambluri din lume (între ele numărându-se London Philharmonic Orchestra, orchestrele din Philadelphia, Rotterdam, Washington, Liverpool, dar și cea de la Konzerthaus din Berlin), ocupând în prezent și funcția de artist asociat al Orchestrei Simfonice de Stat din Sao Paulo. Anul aceasta, 2017, a fost aplaudată și pentru Tannhäser de la Opera din Monte Carlo, succes ce i-a adus invitația de a deschide ediția din 2018 a festivalului de operă Les Choregies d'Orange, unde va dirija Mefistofele de Boito, într-o producție ce îl are în rolul titular pe Erwin Schrott.
Prima ei stagiune de concerte de la Dublin va explora un repertoriu ce conține Simfoniile numerele 1, 4, 5 și 9 de Beethoven, Simfonia I și Concertul pentru vioară de Brahms, Simfonia Clasica de Prokofiev, dar și poemul simfonic Moarte și transfigurație de Strauss și opusuri de Rahmaninov și Elgar.
La Dublin, Stutzmann dirijează, în 29 septembrie, Brahms, Beethoven și Prokofiev
Prin intermediul Uniunii Europene de Radio vom urmări o seară ce are înscrise pe afiș Concertul op.77 în Re major pentru vioară și orchestră de Johannes Brahms, Simfonia I op.21 în Do major de Ludwig van Beethoven și Simfonia I op.25 în Re major "Clasica" de Serghei Prokofiev.
Unii dintre cei mai mari violoniști ai secolului al 19-lea au refuzat să cânte singurul concert pentru vioară al lui Brahms din cauza dificultății partiturii, pe care au descris-o ca fiind "imposibil de cântat". Istoria, însă, a dovedit că nu aveau dreptate, elementele de virtuozitate, liniile melodice inspirate, scriitura orchestrală și atmosfera generală Romantică aducând această creație minunată în repertoriul "standard" al violoniștilor vremurilor noastre.
Primele simfonii compuse de Beethoven și Prokofiev privesc, amândouă, admirativ spre trecut, așa cum se întâmplă în mod firesc la început de explorare a unor noi teritorii de gen. Atât partitura lui Beethoven, cât și cea a lui Prokofiev aduc un omagiu muzicii lui Mozart și Haydn.
Mai multe informații despre programul ales vom afla chiar de la Nathalie Stutzmann, în cadrul interviului difuzat în pauza concertului.
Solistă este violonista Veronika Eberle
Muziciana germană despre care LA Times a scris că are "o prezență scenică puternică" este solista serii de la Dublin, cântând Brahms pe vioara Stradivarius "Dragonetti", un instrument manufacturat în anul 1700, împrumutat Veronikăi Eberle de Fundația Muzicală Nippon.