Muzică romantică și modernă LIVE de la Concertgebouw din Amsterdam
- miercuri, 3 iulie, ora 21.00
Trecerea de la limbajul romantic la cel modern nu s-a întâmplat peste noapte, iar de-a lungul secolului trecut au activat mulți compozitori ce au dovedit acest lucru. Benjamin Britten, spre exemplu, are mai multe în comun cu Serghei Rahmaninov decât cu Olivier Messiaen; iar Rahmaninov împărtășește mai multe trăsături cu Ceaikovski decât cu Stravinski. Iar dacă aceștia nu se aseamănă cu cei doi contemporani pe care i-am amintit, asta nu înseamnă că limbajul lor era învechit sau mai puțin "la modă" - exemplul perfect în acest sens ar fi chiar Stravinski, binecunoscut pentru atitudinile cameleonice în privința limbajului componistic. Dincolo de orice altă categorisire, însă, muzica bună rămâne muzică bună, iar Britten, Rahmaninov și Ceaikovski sunt exemple de raportare la standarde estetice interioare.
Astfel am putea vedea legătura dintre acești trei mari compozitori. Desigur, cei doi compozitori de secol XX au în comun perioada; cei doi compozitori ruși au în comun cultura; însă ce îi unește pe toți trei este limbajul comun, tonal, gândirea eminamente simfonică, melodiile cuceritoare și frazele simetrice. Acestea sunt caracteristicile muzicale pe care le au paginile pe care le propune miercuri, 3 iulie, Orchestra Filarmonică a Radiodifuziunii Țărilor de Jos la Concertgebouw din Amsterdam.
Pe frecvențele postului nostru veți putea asculta un concert dirijat de Ryan Bancroft, un cunoscut mai vechi al publicului bucureștean - a dirijat de mai multe ori Orchestra Națională Radio, ultima dată la finele anului 2019. Un muzician inteligent și plin de apreciere pentru munca depusă de membrii orchestrei, Ryan Bancroft trebuie văzut și ca promotor al muzicii noi, considerând că "este unul dintre cele mai importante lucruri - dacă nu cel mai important - să poți conversa cu oameni care scriu muzică ce reflectă timpurile în care trăim. Sau poate nu le reflectă, dar faptul că ei creează în timpul vieții noastre este, cred, important. Este important să fii pasionat de ceea ce se creează acum și e important ca aceste creații să fie prezentate publicului, deoarece - dacă ne gândim - Ceaikovski sau Beethoven compuneau muzica nouă a timpurilor lor, iar noi trebuie să continuăm această tradiție."
După cele Patru interludii marine din opera Peter Grimes de Benjamin Britten, vom putea asculta, în direct de la Amsterdam, Concertul op. 35 în Re major pentru vioară și orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski, o partitură ce nu are nevoie de prezentări. Bomsori Kim, una dintre cele mai bine cotate violoniste ale generației sale, va fi solista serii - astfel că tălmăcirea acestui mare opus concertistic va fi, cu siguranță, pe placul celor mai exigenți dintre ascultători.
Dansurile simfonice op. 45 de Serghei Rahmaninov încheie programul serii, o lucrare ce amintește faptul că acest mare compozitor este, finalmente, un simfonist excelent, nu doar un melodist de mare clasă. Amplitudinea partiturii ne poate aminti de tradiția simfonică europeană a secolului al XIX-lea, cu care compozitorul se află, bineînțeles, în dialog, aici. Însă lucrarea este semnată în 1940, citează motivul medieval Dies irae și, totodată, mai multe melodii proprii - toate acestea ne dovedesc, deci, că vorbim despre o partitură complexă, ce trebuie ascultată și înțeleasă pe îndelete - ceea ce vă propun să facem împreună miercuri, 3 iulie, la Radio România Muzical, în direct de la Concertgebouw din Amsterdam, începând cu ora 21:00.