Moarte la Veneția de Britten la Opera în interpretări de referință
Ultima operă a lui Benjamin Britten, Moarte la Veneția, este bazată pe nuvela omonimă, din 1912, a lui Thomas Mann; ea reprezintă o reîntoarcere la subiecte care l-au preocupat pe compozitor întreaga sa viață: conflictul artistic dintre ordine și impuls, natura frumuseții și a dorinței, dihotomia apolinic-dionisiac. Operele lui Britten sunt, în general, populate de personaje care nu-și pot exprima emoțiile - indiferent dacă această reținere e cauzată de opresiuni sociale sau de reprimări personale. În Moarte la Veneția suntem martori la agonia cauzată de lucruri rămase neexprimate, observăm puterea unei priviri, seducția tinereții și abandonul fără cuvinte. Toate acestea au ca fundal Veneția, un oraș el însuși bolnav și care mustește de secrete. Nu este lipsit de semnificație faptul că elementul care definește Veneția și frumusețea ei - apa din canale - este același care îmbolnăvește orașul. În momentul premierei, 1973, viața lui Britten se apropia de final - avea să moară trei ani mai târziu; un aspect ce îl leagă pe compozitor la nivel personal de protagonistul operei sale, Aschenbach, de asemenea un artist important, aproape de sfârșitul vieții, în permanentă căutare a inspirației și plin de dorință.
Opera Moarte la Veneția este ultimul dar muzical oferit de compozitorul Benjamin Britten partenerului său de viață, tenorul Peter Pears. De altfel Pears a fost cel care a interpretat partitura lui Aschenbach la New York, debutând la Metropolitan la vârsta de 64 de ani.
Sunt foarte bucuroasă să vă ofer duminică,19 iulie 2020, de la ora 21.00, într-o nouă ediție a emisiunii Opera în interpretări de referință, această creație a lui Britten. O montare de la Opera Regală Covent Garden din Londra, înregistrarea spectacolului din 6 decembrie 2019. Imprimarea este disponibilă, ca de obicei, prin intermediul Uniunii Europene de Radio, ai cărei membri suntem.
La Londra opera Moarte la Veneția a lipsit din repertoriu mulți ani, fiind pusă în scenă ultima dată în 1992. Ea a revenit într-o nouă producție în regia lui David McVicar, ca parte a ciclului Britten realizat de faimoasa instituție londoneză. Distribuția este alcătuită din importanți artiști britanici - tenorul Mark Padmore este Gustav von Aschenbach, baritonul Sir Gerald Finley joacă roluri multiple (este călătorul, gondolierul, managerul hotelului și bărbierul hotelului, dar și vocea lui Dionisos, între altele). Partitura este una de ansamblu, iar dansul este extrem de important, integrat aici poveștii, mai ales dacă ne gândim că tânărul băiat, obiectul dorinței lui Aschenbach, este balerin. În această producție el este interpretat de Leo Dixon, solist al corpului de balet al Operei londoneze.
În alte partituri îi veți auzi pe contratenorul Randall Scotting, pe mezzo-sopranele Rosie Aldrige, Hanna Hipp, Amanda Baldwin, Rebecca Lodge Birkebaek, pe sopranele Rebecca Evans, Masabane Cecilia Rangwanasha și Elizabeth Weisberg. Soliștii cântă în compania Corului și a Orchestrei Operei Regale Covent Garden din Londra. Dirijează Richard Farnes.