Marți, 4 iunie, concert "In memoriam Peter Eötvös", LIVE de la Musikverein din Viena

Interesele marilor artiști depășesc adesea domeniul de bază al acestora - drumurile artei nu duc întotdeauna în același loc, dar se bifurcă și intersectează aproape la fiecare pas. Așa cum Richard Wagner a citit literatură medievală și Béla Bartók a fost interesat de orientul îndepărtat, la fel și Peter Eötvös s-a lăsat inspirat de pictura abstractă modernă.

La Musikverein din Viena are loc marți, 4 iunie, un concert In memoriam Peter Eötvös. Sub bagheta lui Maxime Pascal, membrii Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Viena îl amintesc pe compozitorul maghiar, stins din viață în luna martie a acestui an. Unul dintre cei mai apreciați artiști din zona muzicii contemporane în timpul vieții, acesta a activat, atât în calitate de compozitor, cât și în calitate de interpret - în special ca dirijor. Din creația sa vom asculta două pagini cuceritoare ce merită atenția publicului: Concertul pentru harpă, cu Xavier de Maistre solist, și, respectiv, Reading Malevich. Despre prima dintre acestea putem spune că este o partitură relativ congruentă cu standardele genului, în care harpistul francez, cu siguranță va străluci.

Cea de-a doua lucrare din creația lui Peter Eötvös pe care o ascultăm marți, 4 iunie, în direct de la Viena, este Reading Malevich, o pagină inspirată dintr-un tablou semnat de Kazimir Malevici - Suprematism nr. 56, în care recunoaștem stilul inventat de pictorul rus născut la Kiev. Culorile puternice, formele geometrice simple și paleta cromatică diversă, dar lipsită de nuanțe își au ecouri într-un amalgam de sonorități variate și pline de caracter pe care le găsim în lucrarea regretatului compozitor maghiar.

Seara începe însă, cu Idila Siegfried de Richard Wagner, un opus pe care acesta l-a dedicat soției sale, în dar de ziua ei. Titlul trimite la numele copilului care tocmai se născuse - piesa a fost interpretată în dimineața de Crăciun a anului 1870, pe treptele vilei în care familia Wagner locuia în acea perioadă. Compozitorul a preluat, ulterior, material tematic din această scurtă lucrare, folosind teme în opera Siegfried, cea de-a treia parte a tetralogiei sale. Deși o interpretare obișnuită durează de regulă aproape douăzeci de minute, am categorisit-o drept o lucrare scurtă în contextul creației wagneriene, brevitatea nefiind unul dintre idealurile acestui mare romantic.

Concertul se va încheia cu un opus semnat de Béla Bartók - Suită din muzica baletului "Mandarinul miraculos". Lucrarea dedicată scenei, compusă între 1918 și 1924, a avut premiera în 1926, cauzând un scandal, fiind apoi interzisă. Chiar și astăzi, unele reprezentații sunt comentate mai puțin favorabil de vocile ceva mai conservatoare. Noi, însă, ascultăm muzica atât de caracteristică limbajului acestui important compozitor de secol XX.

Muzică romantică, modernă și contemporană, deci, la Radio România Muzical, într-o formulă ce cu siguranță va pune în valoare atât lucrările pe care le vom asculta, cât și instrumentiștii excelenți, într-un concert ce cu siguranță nu va lăsa de dorit.

Petre Fugaciu