LIVE pe 31 decembrie: Silvesterkonzert al Filarmonicii din Berlin cu Janine Jansen solistă
Știm cu toții că 2021 a fost un an dificil, plin de schimbări în desfășurarea vieții muzicale internaționale - adesea neașteptate... Ne bucurăm cu toții că unele dintre marile săli de spectacole din lume primesc din nou public (e adevărat, în număr ceva mai mic și în anumite condiții) la concertele speciale care marchează trecerea în Noul An.
Ultimul concert al Filarmonicii din Berlin din 2021, a fost preluat de tânărul dirijor Lahav Shani, căci directorul muzical al coletivului din capitala Germaniei - Kirill Petrenko - nu este disponibil din motive medicale (dureri acute de spate). Cu unele modificări de program față de ceea ce se anunțase inițial dar având-o ca solistă tot pe Janine Jansen, evenimentul este reluat și în 30 decembrie și în ultima seara a anului.
Avânt romantic și strălucire violonistică dar și căldură și intens lirism caracterizează tălmăcirile violonistei olandeze atât de apreciate; pe acest afiș al Filarmonicii din Berlin ea a optat pentru exuberanța Concertului nr.1 de Max Bruch dar și pentru o miniatură celebră de Fritz Kreisler.
Kirill Petrenko alăturase și pentru această ediție de Silvesterkonzert pagini foarte cunoscute dar și lucrări poate mai puțin vehiculate în repertoriul obișnuit al stagiunilor simfonice, trecând și "granița" spre spectacolul muzical...
Înlocuirea sa de către tânărul muzician israelian Lahav Shani - aflat în fruntea Filarmonicii din Israel și al Orchestrei din Rottendam (pe care a condus-o și în septembrie , la București, în Festivalul "Enescu") a adus însă modificări pe afiș, cu pagini pe care le putem numi "hituri" între preferințele publicului: lucrări familiare marilor ansambluri, iubite și de cei mai puțin cunoscători ai creației simfonice și aducând evident strălucire și ropote de aplauze: Uvertura operetei "Liliacul" de Johann Strauss și Suita din baletul "Pasărea de foc" de Stravinski, finalul serii fiind rezervat aceluiași încântător poem coregrafic "La valse" de Maurice Ravel. Lahav Shani revine la Filarmonica din Berlin după debutul său din 2020, cu un pregram clasic atunci... Acum a optat pentru unele titluri care i-au adus succese și în Statele Unite dar și în Europa, exuberanța și energia sa fiind subliniate de cronicari.
Cu prilejul primei sale vizite la București (participând la Festivalul "Enescu") Lahav Shani afirma: "In mod cert este mult mai plăcut de lucrat cu o orchestră pe care o cunoști bine dar și atunci când ai doar statut de invitat, depinde mult de locul în care ești oaspete, de situația respectivă: dacă te duci undeva pentru prima oară - este un anumit aspect dar dacă revii la același ansamblu de cinci, șase sau chiar mai multe ori - este cu totul altceva. De exemplu, la Orchestra Simfonică din Viena am fost "principalul dirijor oaspete" timp de trei ani și pot spune că am ajuns cu acest colectiv la o adevărată prietenie. Chiar dacă nu am ocupat o poziție de manager sau de director muzical am fost și am rămas un prieten apropiat al orchestrei și mă simt acolo ca în familie. Dar desigur, cu orchestrele mele - cu Filarmonica din Israel sau cu Filarmonica din Rotterdam (aceste ansambluri pe care le pot numi într-adevăr "ale mele" în sensul în care lucrăm periodic împreună, revin des, planificăm împreună stagiunea, coordodatele celei care urmează) - nota de familiaritate este foarte importantă; trebuie să îi cunoști pe muzicienii cu care lucrezi dacă vrei să dezvolți anumite laturi de la un an la altul, dacă vrei să concretizezi o anumită viziune pentru viitor; nu este același lucru atunci când te duci într-un loc doar o săptămână și încerci să nu …deteriorezi prea multe și apoi pleci! Trebuie să ai grijă de oameni, de muzicieni, de "sănătatea" lor muzicală!"
Îl întâlnim acum în altă ipostază pe muzicianul stabilit la Berlin, pianist și dirijor care i-a avut ca mentori pe Zubin Mehta și Daniel Barenboim...
Silvesterkonzert de la Filarmonica din Berlin este LIVE la Romania Muzical în 31 decembrie, de la 18,25.